Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage torsdag

Unge finder trends i Europa

Leg med farver i restauranter og barer er en ny trend, som er dukket op i Europa inden for det sidste år.



Det er et af

resultaterne i en ny europæisk undersøgelse, som blev præsenteret tirsdag på Hotel Phoenix i København.



Resultaterne

er fremkommet på baggrund af godt 90 unge europæere, som under navnet "Cool Hunters" har fundet interessante

steder, produkter, mennesker og tilstande i europæiske storbyer som for eksempel Stockholm, Paris, Prag og London. Fælles

for det fundne er, at det indfanger mentaliteten hos den unge europæiske generation og danner trends.



I front for projektet

står den hollandske kultursociolog, dr. Carl Rohde, fra universitetet i den hollandske by Utrecht.

Farver og lys

Rundt

om på de europæiske storbyers barer og restauranter er farver og det lokale præg kommet mere i fokus.



-Det

er blevet in at lege med farver og lys rundt om på de populære europæiske barer. Det er det vi kalder "coloured

mood management". Ikke noget med kun en gennemgående farve, men derimod brug af mange forskellige farver og lys, siger

Carl Rohde.



Det er heller ikke nok, at en restaurant har en høj international standard. Trenden er ifølge Carl

Rohde, at den i lige så høj grad skal have et vist lokalt præg.



-Den skal selvfølgelig have god mad

og må gerne være kosmopolitansk. Men den skal samtidig have et vist lokalt præg, så du kan se, hvor du befinder dig,

siger Carl Rohde.



Personlighed hos ting og mennesker er heller ikke helt uvæsentligt.



-Det gør ikke noget,

at du selv shiner dine sko op og gør dem så "cool" som muligt. Enhver adidas-sko har en personlighed, mener

Carl Rohde.



Set i lyset af den 11. september sidste år, hvor USA blev angrebet af terrorister, er det ifølge Carl

Rohde interessant at se, hvor meget dette angreb havde betydet for de nye trends hos europæiske unge. Ikke overraskende er tryghed

en ting, som de unge "cool hunters" fandt var vigtigt hos den europæiske ungdom.



-De unge vil føle sig

mere trygge og vil også blande sig lidt mere i, hvad vi hver især går og laver. Før i tiden sagde man, at

jeg lavede mine ting, og du laver dit, og det blander jeg mig ikke i. Men nu kan man for eksempel ikke sige til Osama, at han laver

sit, og vi laver vores, forklarede Carl Rohde med tydelig adresse til Osama bin Laden.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen