Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Undgå tisseri i reklameblokken

Men langt størstedelen af hverdagens film blev hverken premieret eller shortlistet.



Afstanden

mellem de gode og de dårlige film er øget - og det er kun en lille gruppe der er stukket af, og om hvilke man kan sige,

at de er gode reklameoplevelser, som virkelig gør en positiv forskel for annoncøren.



Mange af de øvrige

film er i bedste fald lidt ligegyldige og taler forbi målgruppen -mens en stor del virker direkte fornærmende på

de mennesker, man så helt kan droppe at omtale som forbrugere.



Der er altså reelt tale om et kolossalt spild af penge

- om en reklamekanal, der anvendes til tissepause, og om en reklamebranche som mildest talt ikke har det aller smukkeste omdømme.



Når

vi udarbejder reklamefilm, er der kort fortalt to knapper, der kan trykkes på.



Den ene handler om media -altså hvor

mange gange, hvornår og hvor vi har råd til at fortælle vores historie.



Og den anden knap er den, der har at

gøre med måden, vi fortæller historien på.



Det koster stort set altid det samme at trykke på

denne knap - men det der kommer ud af det, er meget forskelligt - og meget afgørende for om reklameblokken ender som en tissepause.





Og dermed er denne knap også HELT afgørende for, hvad den første knap kommer til at koste.



- Jo flere

tisse pauser - des flere gange må filmen vises. Og det kan blive MEGET dyrt.



Ved Arnoldprisuddelingen er det ikke de store

budgetter der premieres, men de store ideer.



Og det har vi allesammmen en fælles intesresse i. Dels er der flere gange ført

bevis for, at de kreative kampagner virker godt, og dels vil alle parter mere end nogensinde gerne være omkostningsbevidste

.



Det er jo ikke ny viden, og derfor kan man undre sig over, at så mange reklamefilm alligevel ikke er mere involverende

og kreative.



Specielt ses der mange tåbelige forsøg på kommunikation til kvinder - reklamefilm som baserer

sig på håbløst forældede fordomme.



Ved en høring forleden gav et antal kvinder udtryk for så

stor irritation, at de overvejede aktivt at opfordre til ikke at købe produkter solgt gennem stærkt kønsrollefastholdende

reklamefilm.



Hysterisk? - Muligvis, men mærkbart hvis et antal kvinder på "pyramidevis" lige pludselig

bliver til 30.000 antiforbrugere der med "warmails" boykotter bestemte annoncører. - Og endnu mere interessant fordi

kvinder køber omkring 80% af de varer, der sælges...



Jammen hvorfor skaber vi så ikke bare nogle bedre reklamefilm?





Man kan jo ikke forestille sig, at hverken annoncører eller bureauer bevidst arbejder på at vende forbrugerne imod

sig?



Det ser i hvert fald ud til, at der er meget få, der arbejder på det modsatte, og forklaringen på det

må findes i det svigtende mod.



Det kræver nemlig mod, at foreslå en kampagne, der er kreativ og banebrydende

- og det kræver i høj grad også mod at købe den.



Så ofte sker der det, at reklamebureauet har

skåret alle knaster af kampagnen, før den anbefales til annoncøren.



- Andre gange sker denne "styning"

senere i forløbet som resultat af tests, og i et forsøg på at "gøre alle glade".



Men hvis

man vil gøre alle glade, så bliver alle ligeglade og kampagnen sejler forbi som et skib i natten.



Der udstedes foreløbig

ingen 100% sikre garantier for, at en kampagne kommer til at virke efter hensigten, så derfor ER vi overladt til vores egen

dømmekraft.



Og det er i sig selv skræmmende, men perspektivet er opløftende og fristende, for det er også

her muligheden for de store succeser bor.



Det kræver altså bare at vi har mod - og tålmod - til at interessere

os for de tanker og kampagner som i første omgang kan virke mærkelige og svære at sluge, og som ikke ligner noget,

man har set før.



Ambitionen kan være at vinde flere Arnoldpriser til næste års prisuddeling. Den kan

i høj grad være at skabe forrretningsmæssig succes, og den kan helt sikkert være at undgå at bruge

budgettet på reklamefinancieret landsdækkende tissepauser.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen