Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Umuligt at få ulovlig afgift betalt tilbage

Vognmænd og andre, der ulovligt er blevet opkrævet smøreolieafgifter, har meget ringe udsigter til at få

deres penge igen. Told & Skat har nemlig sat så skrappe dokumentationskrav for tilbagebetaling, at de i praksis bliver meget

svære at opfylde.


I perioden fra 1993 til 2001 opkrævede staten årligt ca. 130 mio. kr. i afgifter på

smøreolier, selvom dette var i strid med EU-lovgivningen. Da opkrævningen var ulovlig, har indbetalerne, heriblandt mange

vognmænd, krav på at få dem igen.


Men før skattemyndighederne vil tilbagebetale afgifterne, kræver

de en meget omfattende dokumentation fra indbetalerne.


- Indbetalerne bærer bevisbyrden, når de kræver at få

de ulovlige afgifter tilbage. I denne sag er byrden så tung, at jeg tror, de færreste rent administrativt kan løfte

den. Reelt betyder dokumentationskravene, at langt størstedelen af pengene vil blive liggende i statens kasse, konstaterer

Henrik Friis, afdelingschef i Foreningen Registrerede Revisorer.



Skal bevise et tab

Kernepunktet for tilbagebetaling er,

at indbetalerne af afgifterne skal have lidt et tab ved indbetalingen. Derfor må de ikke have væltet afgiften over på

deres kunder gennem prisstigninger.


Har de det, vil de tjene på en eventuel tilbagebetaling, og det vil skattemyndighederne

for enhver pris undgå.


Derfor er kravene til dokumentationen for et tab så høje, at de fleste indbetalere

altså vil have svært ved at imødekomme dem.


Eksempelvis skal en virksomhed beskrive, hvordan den fastsatte

sine priser, da afgiften blev opkrævet. Beskrivelsen skal blandt andet indeholde konkurrenternes priser, de konkrete konkurrenceforhold

og virksomhedens daværende markedsandel.


- Retsikkerhedsmæssigt er det problematisk, at staten opkræver en

afgift ulovligt og så efterfølgende faktisk umuliggør en tilbagebetaling med bureaukrati og administration. Man

bør forlange, at afgifter bliver opkrævet på lovlig vis og hvis det ikke er tilfældet, bør tilbagebetaling ske

prompte, siger Henrik Friis.



Forstår ikke kritik

Han bliver bakket op af Dansk Transport og Logistik, der tidligere

har givet udtryk for, at organisationen vil prøve at stable prøvesager mod Told & Skat på benene.


Hos

Told & Skat forstår man ikke kritikken af reglerne for tilbagebetalinger af den ulovlige afgift.


- Det er almindelig

dansk erstatningsret, at man skal kunne dokumentere, at man har lidt et tab for at få erstatning. Og hvis indbetalerne har væltet

afgiften over på deres kunder, har de jo intet tab lidt. Vi vil kun tilbagebetale til dem, der vitterlig kan dokumentere, at

de har haft et tab på opkrævningen af afgiften, fastslår Rene Andersen, pressesekretær i Told & Skat.


I

statskassen ligger der mange mia. kr. fra åregamle sager, der ligner den aktuelle sag om smøreolier. I den store AMBI-sag

og kantinemomssagen var staten også ulovligt på rov hos virksomhederne.


I disse sager har kravet om bevis for tab

og forældelse betydet, at indbetalerne kun har fået en brøkdel af deres penge retur.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen