Berlingske Business
LIVE
10:58 Deutsche Bank og Bank of America får bøde på 418 millioner

Uetisk form for markedsføring på Internettet

For disse virksomheder er det essentielt, at deres hjemmesider er synlige på nettet, således at køberne finder

netop deres produkter, når de søger, fx. på Google.



Markedsføring på Internettet er en spændende

disciplin, der indeholder elementer fra traditionel markedsføring, fx. omkring budskabets præsentation og indhold, samt

nye, mere tekniske elementer om hvordan en hjemmeside opnår en god placering på søgemaskiner, også kaldet søgemaskineoptimering.

På engelsk forkortet SEO.

Googles kamp

Da der ikke er lovgivning om hvordan SEO må udføres, er der i

princippet frit spil, og en definition på god SEO kunne være om det virker.



Men også indenfor SEO findes der

uetiske metoder. På kort sigt kan de give resultater, men i længden risikerer de at blive en tvivlsom fornøjelse

for den virksomhed, der overlader SEO til en professionel med sådanne metoder i værktøjskassen. Søgemaskinerne,

med Google i spidsen, fører en stadig kamp mod uetiske metoder, og opfordrer til, at brugerne anmelder hjemmesider, der benytter

disse metoder, under et kaldet spam.



Det er som med vira: Hver gang hullet lukkes for én virus, dukker der en ny op.

Branche

i vækst

SEO er en kraftigt ekspanderende branche, også i Danmark.



De aktører, der benytter spam, må

konstant bruge ressourcer på at forbedre deres metoder for at undgå at blive opdaget.



Virksomheder, der er kunder

hos denne del af SEO-branchen, er ofte ikke klar over, at deres SEO-partner benytter spam for at opnå de gode placeringer, og

at disse placeringer er som varm luft, der udvandes i takt med at søgemaskinernes programmer forbedres.



I grove tilfælde

af spam "straffer" søgemaskinerne simpelthen hjemmesiden ved at fjerne den fra deres søgeresultater, så

al trafik herfra ophører.



For firmaer, der får mange besøgende fra søgemaskinerne kan dette få

stor betydning.



Under alle omstændigheder koster det ressourcer at holde sig uden for søgemaskinernes søgelys,

og denne regning kan kun betales af kunderne.

Doorway Pages

Af Googles formular til anmeldelse af spam (www.google.com/contact/ spamreport.html)

fremgår blandt andet, at teknikken "Door-way Pages" anses som forsøg på snyd.



Doorway Pages er

når søgemaskinernes robotter præsenteres for et andet tekstindhold end det hjemmesidens besøgende ser. Målet

med denne og andre spam-teknikker er at opnå en bedre placering på søgemaskinerne end indholdet af hjemmesiden

berettiger til, at snyde sig foran konkurrenterne.



I Danmark er virksomheden Netpointers i SEO-branchen kendt for at anvende Doorway

Pages til markedsføring af kundernes hjemmesider, der blandt andet omfatter www.startguiden.dk. Denne hjemmesiden, der i fællesskab

drives af ASE, Børsen samt Erhvervs- og Boligstyrelsen, retter sig mod iværksættere, og burde netop gå foran

med et godt eksempel, også når det gælder om at markedsføre sig selv.



Også Dansk Handel &

Service anvender Doorway Pages i deres markedsføring af www.dhs.dk.

Fokus på indhold

Ønsker man at markedsføre

sig på Internettet via søgemaskinerne, skal man vælge sin SEO-partner med omhu. Løfter om mange og hurtige

topplaceringer samt om tilmelding til et stort antal søgemaskiner er som regel et dårligt tegn.



De gode spillere

i SEO-branchen benytter sig af langsigtede metoder, med fokus på det indhold hjemmesidens besøgende ser. Princippet i

god SEO er simpelt:



Har man et produkt der efterspørges på Internettet, skal man først undersøge

hvilke ord, der søges på af potentielle købere.



Dernæst opbygger man en sælgende hjemmeside,

der fokuserer på disse ord, men uden at gå på kompromis med læsevenligheden. Endelig finder man samarbejdspartnere

med gode hjemmesider, der "stemmer" på virksomhedens hjemmeside ved at linke til den.



En god hjemmeside bliver

aldrig færdig. Det er en kontinuerlig proces, hvor ressourceforbruget skal afstemmes med det ønskede/mulige resultat

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen