Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Udsigt til stagnerende priser på netannoncer

Der er sket en voldsom udrensning blandt annoncenetværk, som sælger netannoncer på internet.


Dermed er konkurrencen

blandt annoncesælgerne på retur, idet der er blevet færre aktører og det kan stoppe faldet på annoncepriserne

for netannoncer for dagblade, aviser, magasiner og portaler mv. på internet


- Vi har netop sendt de første prislister

på gaden, og niveauet er det samme som sidste år. Nettopriserne bliver de samme, men vi reducerer både bruttopriser

og rabatter, siger Klaus Pedersen, direktør i annoncenetværket Adlink.


Adlink er en fusion af de to største

annoncenetværk, Adlink og Doubleclick, som blev gennemført sidste år.



Kan ikke presses

Adlink er en gigant

i Danmark og er sammen med Jubii svære at komme udenom, når det gælder netannoncering i Danmark på grund af

de to mediegruppers dækning på internet.


Inden fusionen solgte Adlink og Doubleclick netannoncer for 250 hjemmesider.




I dag administrerer Adlink annoncesalget for 100 websider i Danmark, herunder Jyllandsposten, Ekstra Bladet, Politiken, Krak,

TV3, TV2 og mange flere.


Jubii er enig i, at priserne ikke kan komme længere ned.


- Priserne for netannoncer er latterlige

i dag og kan ikke komme længere ned. Jeg tror også, at prisfaldet er stoppet, siger Martin Thorborg, marketingdirektør

i Jubii.



Kollaps

Internet director Jon Jedsted, fra mediebureauet OMD, er enig i, at de danske netmedier ikke kan presses

på prisen længere.


- Men umiddelbart ser vi heller ikke tegn på, at priserne er på vej op. Jeg tror,

at markedet har stabiliseret sig, siger han.


Fusionen mellem Adlink og Doubleclick var kulminationen på en lovende branches

kollaps.


For lidt mere end et år siden var der knyttet store forventninger til annoncenetværkene på internet,

men de har fulgt med internetbranchens gevaldige nedtur, og flere i branchen er kommet i knibe.


Eksempelvis stoppede 24/7 Media,

der var det næststørste annoncenetværk i Danmark sidste sommer.Tidligere på året trak også det

Telia-ejede annoncenetværk Netpool stikket ud.


I Danmark er det stort set kun Adpepper og Dayrates, der er et alternativ til

Adlink for medier, der ønsker et annoncenetværk skal varetage salget. Der er dog flere store netmedier, som har beholdt

annoncesalget i huset.


Det er eksempelvis Jubii, TDC''s Opasia og Søndagsavisens Ofir.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen