Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

Uddannelse er godt, men...

Idéen er god, men nu skal Kommissionen og Parlamentet lige passe på,

når de sammen med de 15 EU-lande forhandler sig frem til en ny chaufføruddannelse. Det har jo aldrig været nødvendigt

at have en doktorgrad for at transportere gods og personer.


En ensartet grunduddannelse for alle, der gerne vil arbejde som chauffør er

en god idé. Vejene vil blive mere sikre, når chauffører er uddannede i at undgå farer. En uddannelse vil

også være til gavn for miljøet, fordi chauffører vil blive uddannet i, hvordan de skal køre for at

brænde mindst muligt diesel af. Chaufførerne selv vil helt sikkert få et bedre arbejdsmiljø og deres erhverv

vil blive anerkendt. Med EU-brillerne på næsen vil uddannelse også betyde mere lige konkurrencevilkår og det

vil vise, at vi mener harmonisering af transportsektoren alvorligt. Det vil udjævne forskelle mellem de nuværende EU-lande

og endelig vil reglerne om uddannelse også gælde for de kommende øst og centraleuropæiske medlemmer. Uddannelse

vil være et godt våben mod underbetalte chauffører fra øst.


Men... Alene i Danmark vil det koste i

nærheden af 365 millioner kroner, at sende chauffører på grund- og videreuddannelse. Trods den høje pris,

er der endnu ingen, hverken i København eller Bruxelles, der har kunne fortælle helt nøjagtigt, hvad vi vil få

for pengene. Så lad os lige trykke på bremsen et øjeblik for at holde tænkepause. Jeg mener, man bør

spare noget på ambitionerne. Der er ingen grund til at sende chauffører på fuld grunduddannelse, hvis de allerede

har kørt landevejene tynde gennem flere år. Kommissionen mener, at chauffører skal i skole i minimum 210 timer

- alt afhængig af køretøjskategori og chaufførens alder. En fuldstændig grunduddannelse skal vare

420 timer. Chaufførerne skal blandt andet undervises i fornuftig kørsel, færdselsregler, sociale regler og sundhed.


Jeg

mener, at Bruxelles bør undgå at tvinge alt for stramme studieplaner ned over hovederne på erhvervet i de enkelte

lande. Jeg synes, det virker noget voldsomt at bruge penge på, at sende chauffører på obligatorisk videreuddannelse.

De kører allerede otte timer om dagen og kender udmærket de nye striber og skilte på landevejen. Forslaget om uddannelse

risikerer at indføre meget strikse og ubøjelige regler i EU-landene, så jeg synes lige vi bør holde foden

på bremsen et øjeblik. Parlamentet behandlede forslag for første gang i sidste uge. Der er endnu nogle måneder

til vores endelige holdning ligger fast. I den tid bør vi tænke os godt om.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen