Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Uafhængige hoteller klarer sig dårligere

Uafhængige hoteller, der ikke er med i nogen form for samarbejde i hotelkæder, har fået det sværere på

det danske hotelmarked.



I de seneste år har der ifølge hotel-, restaurant- og turisterhvervets brancheorganisation

HORESTA været en tendens til, at der bliver færre uafhængige hoteller og flere hoteller, der er opkøbt af

en såkaldt kapitalkæde eller indgår i et kædesamarbejde.



I en kapitalkæde driver en virksomhed

mere end et hotel, hvor bygningerne typisk er ejet af et separat ejendomsselskab, mens kæden selv driver hotellerne.



Eksempler

på disse er Scandic Hotels og Radisson SAS. Et kædesamarbejde er typisk et samarbejde mellem flere hoteller om mindre

salgsaftaler eller markedsføring. Best Western-kæden er et sådant eksempel.



En opgørelse fra HORESTA

viser, at hoteller i kapitalkæderne og kædesamarbejder stod for godt 75 pct. af den samlede hotelomsætning målt på

værelsessalget i 2001. Og det selvom, der kun var 177 hoteller i disse grupper mod 823 uafhængige hoteller. Horesta lægger

da heller ikke skjul på, at de uafhængige hoteller har det svært.



-De hoteller, der står uden for kæderne,

har det vanskeligt. Deres omsætning har været stagnerende i de sidste par år, og de har svært ved at tjene

penge, siger afdelingschef i HORESTAs brancheøkonomiske afdeling Annette Vangstrup.



-De uafhængige hoteller kan

håbe på, at de ligger i provinsen og er det eneste hotel i lokalområdet, eller at de finder en niche, som de kan differentiere

sig på. For ligger de i et område, hvor der er mange store hoteller får de det svært, siger Annette Vangstrup.











Ens

eget hjem

Et af de uafhængige hoteller, som har taget springet og etableret sig i København, er Hotel Guldsmeden, der

åbnede i juni i år. Hotellet er indrettet i såkaldt fransk kolonistil med teaktræsmøbler og naturprodukter,

der er opretholdt en gammel rustik stil, og hotellet serverer en del økologisk mad. Ifølge hotellets direktør,

Sandra Plesner Weinert, er det hotellets hensigt at behandle gæsterne, som var de på besøg i ens eget hjem. Af

den grund bærer personalet heller ikke uniformer, men går rundt i deres civile tøj. Hun synes ikke, at hotellet bevidst

har forsøgt at differentiere sig i forhold til de store hoteller.



-Vi gør det bare, som vi selv vil have det på

et hotel. For man skal jo ikke bo dårligere, end hvis man var derhjemme, siger Sandra Plesner Weinert.



Hun skeler dog stadig

til det faktum, at belægningsprocenten på de københavnske hoteller er faldende, men det får hende ikke til

at frygte de store hoteller og kæder.



-Jeg mener, at vi tilbyder noget andet end de store hoteller. Men jeg har respekt

for dem på grund af belægningsprocenten, siger Sandra Plesner Weinert.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen