Del : SMS
Berlingske Business

Tv-trolden Hugo på nye eventyr i USA

Artiklen fortsætter under annoncen
Underholdningsvirksomheden ITE, Interactive Television Entertainment, i København er endnu et eksempel på, at det har

været overordentligt svært for computerspil-producenterne i Danmark at finde vej til guldet. Men efter en rekonstruktion

af ledelsen og ny ejer, tror selskabet igen på, at man er kommet på rette kurs. Selskabet har blandt andet planlagt et

større salgsfremstød på de store spilmarkeder som USA, Asien og England, hvor ITE i dag står meget svagt

og næsten ikke har noget salg.



2001 var lidt af en gyser for ITE, som præsterede et underskud på cirka. 11,5

mio. kr. og måtte reducere medarbejderstaben fra 90 til 60 mand samt indsætte en ny ledelse. Ledelsen er håndplukket

af selskabets nye ejere, ventureselskabet Olicom, som har overtaget selskabet fra grundlæggeren Ivan Sølvason.



-

Den er ikke helt hjemme endnu, men vi er på rette spor og inden for kort tid vil vi være en sund og profitabel virksomhed,

siger adm. direktør Søren Sørensen, ITE.



Han kom til selskabet i juni sidste år, og har i fået

til opgave at vende skuden i ITE, der er mest kendt for TV-trolden Hugo, der udgives som spil og interaktiv TV-underholdning.



Ud

over TV produceres spillene til elektroniske platforme som Sony Playstation, Nintendo Gameboy, Set Top Boxes, Internet og i nær

fremtid også til Nokias mobiltelefoner.



Søren Sørensen vurderer, at forretningerne igen er på rette

spor, hvis et større salgsfremstød i blandt andet USA lykkedes.



- Vi satser stort på at komme ud på

de store spilmarkeder, som vi endnu ikke slået igennem på. De repræsenterer mere end halvdelen af markedet og er

et stort hul på vores kort, siger han.



ITE har versioneret seks forskellige spil titler, som i den nærmeste fremtid

lanceres i USA.



Salgsfremstødet ledes af salgs- og marketingdirektør Niels Jørgen N. Skov, der kom til virksomheden

i december 2001. Han rejser pt. USA tyndt og har blandt andet et møde med en af de store distributører på den

anden side af Atlanten i næste uge.

Ikke nødvendigt med TV

Hidtil har ITE solgt bedst i europæiske lande

som Tyskland, Belgien, Frankrig og Skandinavien, hvor Hugo har været vist på tv.



Den bærende pille i marketing-strategien

har været tv-eksponeringen - men den ny ledelse har gjort op med den strategi.



- TV er ikke længere en forudsætning

for at Hugo introduceres til et marked. Vi har lagt strategien om, så Hugo først og fremmest er en spil figur. Tv skal

være en markedsførings kanal af mange. Det er for skrøbeligt, hvis man udelukkende satser på tv markedsføring,

siger Søren Sørensen.



Marketing budgetterne er nu større end tidligere, og pengene skal også bruges

på in-store promotion og tv-reklamer.

Nye ben

Et af ITE''s fremtidige ben er måske salg af spil til mobiltelefoner

og internet. Selskabet har lavet en aftale med Nokia, der vil lægge spil med Hugo på ny multimedieboks, der markedsføres

i hele verden.



Selvom Hugo også kommer som Java-spil til mobiltelefoner, er det ikke et forretningsområde ITE har

store forventninger til:



- Vi tør endnu ikke basere vores forretninger på mobil, da det endnu er for tidligt at

sige noget om, hvordan markedet udvikler sig. Men vi er med for at markere, at vi godt kan lave noget til mobiltelefoner også,

siger ITE-direktøren.



Næste nye spil titel som er undervejs er "The Evil Mirror", der lanceres i denne

måned.

Underdrejet branche

Med få undtagelser ligger den danske spilindustri i dag stærkt underdrejet.

Ud over ITE har også virksomheder som Savannah og Ivanof Interactive skåret kraftigt i aktiviteterne.



Markedet for

spil er stærkt presset. Udviklingsomkostninger er røget dramatisk i vejret - ikke mindst fordi spil til konsoller er

dyre at udvikle. Og det er næsten umuligt at opnå et tilstrækkeligt volumen på at udvikle spil alene til pc''er.



Derudover

er priserne på spil faldet voldsomt de sidste tre til fire år.



Branchen ønsker blandt andet derfor, at få

støtte til udvikling af spil fra offentlige puljer.



- Vi ønsker en lignende ordning som den der gælder for

film industrien. Spil er en vigtig del af den danske kultur, og hvis vi ikke får hjælp bliver der kun produceret nye titler

i udlandet, siger Søren Sørensen.



Kulturminister Brian Mikkelsen undersøger aktuelt om en EU-pulje kan bruges

til at støtte dansk spilproduktion.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere