Berlingske Business
LIVE
11:18 Problemer hos SAS: Aflyser 15 langdistanceflyvninger på 10 dage

Turismen hilser vestjysk storprojekt velkommen

Planerne om at etablere et turist- og helsecenter i europæisk klasse ved Varde møder stor interesse i Danmarks Turistråd.

Markedet for især tyske og svenske turister, der vil slappe af og gøre noget ved deres krop i en hektisk tilværelse,

er enormt.


ErhvervsBladet kunne i mandags fortælle om vestjyske projektfolks planer om et delvis subtropisk fitness- og

helse-mekka til anslået en halv mia. kroner nær den jyske vestkyst. Administrerende direktør Lars Sandahl Sørensen,

Danmarks Turistråd, fastslår, at det såkaldte wellness-marked er stærkt stigende. For at udnytte det, kræver

det imidlertid, at danske projektmagere satser på kvalitet.


- Vi oplever, at der stilles krav om meget høj kvalitet,

noget næsten eksklusivt. Derfor skal folkene bag det aktuelle projekt passe på ikke at lande midt imellem et badeland

for børnefamilier og et wellness-center for dem over 45 år. De må vælge, eller også må det være

stort nok til at rumme begge dele, siger Lars Sandahl Sørensen til ErhvervsBladet.


Hvis EuroDomeVarde skal have succes,

skal det ifølge turisme-direktøren kende sin niche og satse på især tyske og svenske turister på korte

og kuropholdslignende ferier.



Rekreation og afslapning

Danmarks Turistråds markedschef i Hamborg, Bruno Bedholm, har

de seneste par år rejst rundt i Danmark for at gøre opmærksom på det store potentiale, netop helseturismen

rummer. Mange feriecentre og hoteller har i forvejen faciliteter, der hurtigt kan omstilles til at tage imod kurgæster.


-

Uden at kende projektet i detaljer falder det klart i tråd med tyske turisters ønsker. Der er meget stor interesse for

helse i Tyskland, ikke kun rekreation efter sygdom, men også som et tilbud om afslapning i en hård karriere. Jeg tror

gerne, de vil tage til Danmark for at lade batterierne op, siger Bruno Bedholm.


- Kan dette blive et jysk sidestykke til Lalandia,

der er rimeligt godt kendt i Tyskland, og kan vi skabe noget i Jylland af endnu højere kvalitet, vil det være fint. Hvis

centret så bliver tilgængeligt for omegnens sommerhusgæster, vil det være et ekstra trækplaster. Vi

har de senere år lidt under, at tyskerne er blevet hjemme, eksempelvis på kurstederne ved Østersøen, siger

Bruno Bedholm.


Han vil ikke udelukke, at store tyske investorer vil være interesseret i et projekt af den størrelse

og med det kundepotentiale.



Flere kommuner med

Vardes borgmester, Kaj Nielsen, vil efter et møde i dag med idefolk

og rådgivere så snart som muligt orientere byrådet om visionen bag EuroDomeVarde. For at planerne kan realiseres,

kræver det, at et enigt byråd har tiltro til, at projektet økonomisk holder vand. Og Varde kan ikke løfte

opgaven alene.


- Vi skal have amtet og måske flere kommuner med os. Vi har et landsdelscenter med Ribe, Esbjerg og Varde,

og måske kan vi indgå i et fællesskab om dette projekt. Det er ingen hemmelighed, at regionen har et imageproblem,

men at vi har naturkvaliteter og mange uddannelsestilbud at byde på. Måske kan dette være med til at løfte

regionen, siger Kaj Nielsen.



Hvem har pengene

Det store, uafklarede spørgsmål er, om der kan skaffes finansiering

til projektet. Kontorleder Michael Kjær, Skanska Region Syd, har fulgt projektet fra sidelinjen.


- Vi oplever, at en lille

sag til 20 mio. kr. ikke kan blive til noget, mens store projekter til en halv milliard kr. gennemføres. Derfor er det meget

vanskeligt at spå om. I dette tilfælde skal der nogle tunge drenge på banen, og man kan også vælge at

gøre det lidt mindre fra starten, siger Michael Kjær.


Han finder visionen spændende i en tid med vigende turisme

i Vestjylland.


Det samme gør direktør Jesper Kristensen, REKA Gruppen, der driver landets største feriecenter,

Lalandia ved Rødby, og er involveret i andre ferieprojekter. REKA Gruppen har hovedsæde i Sig ved Varde.


- Projektet

vil i givet fald blive optimalt placeret i forhold til det tyske marked. Før gik grænsen for, hvor du kunne tiltrække

tyske turister, ved Limfjorden. Den grænse er nu rykket længere mod syd. Tyske turister har i undersøgelser sagt,

at der sker for lidt i Danmark. I lignende centre i Mecklenburg-Vorpommern er belægningsprocenterne meget flotte. Kan de overføres

til et lokalt projekt, vil det være fint, siger Jesper Kristensen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen