Berlingske Business
LIVE
10:22 Udvekslingsinstitut køber kollegium på Amager

Tryk på Tryg

Efter at de to store børsnoterede konkurrenter på forsikringsmarkedet, Hafnia og Baltica, havde udmarvet hinanden i begyndelsen

af 90érne, overtog Tryg skadeforsikringsdelen af Baltica. Siden blev selskabet opslugt af Unibank-koncernen, der nu er blevet

til Nordea - en nordisk bank.


I dag - ca. ti år efter - er Tryg på en måde tilbage ved udgangspunktet. Som

det fremgår af ErhvervsBladets reportage på side 4 i dagens avis, har Nordea nemlig solgt Tryg tilbage til den fond, der

i sin tid solgte Tryg til Nordea.


Hele dette hændelsforløb viser to ting:


For det første, at skadesforsikring

er en speciel type forretning, som ikke hører hjemme i det finansielle supermarked. Det troede man ellers tilbage i 80''erne,

hvor ideen om det finansielle supermarked med banker, pensionsopsparing, realkredit og forsikring under en og samme hat blev født.

Men i praksis er det svært at gøre bankfolk til troværdige sælgere af skades-forsikringer.


For det andet,

at skadesforsikring generelt er en ret dårlig forretning, der har svært ved at leve op til de indtjenings-forventninger,

der er på børsmarkederne. Ejerskabet af Tryg var med til at tynge kursen på Nordea-aktierne. Og fonden har da også

fået lov at købe Tryg tilbage for en relativt billig pris.


Der er flere grunde til, at skadesforsikring er en ringe

forretning. Dels er der en del forsikringssvindel på området, dels er der store personale-omkostninger forbundet med salget

af forsikringer og selve administrationen af dem. Dels har skadesforløbet i de senere år været meget uheldigt for

mange selskaber.


Det lave renteniveau op gennem 90''erne har yderligere bidraget til at svække forsikringsselskaberne,

fordi præmieindtægterne ikke kan placeres til samme høje afkast, som de f. eks. kunne i 70érne.


For

privatkunder og erhvervskunder er det utvivlsomt en fordel, at der med frasalget af Tryg kommer lidt mere liv i skades-forsikrings-sektoren.

Alt andet lige må konkurrencen blive skarpere.


På sigt er der imidlertid ingen tvivl om, at fusionsbølgen

også vil fortsætte også i skades-forsikringsbranchen. For selvom fonde normalt er tålmodige ejere stiger presset

for et markedsmæssigt afkast også her.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen