Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Tror på Bang & Olufsen trods dårligt regnskab

Omsætningen i audio/videokoncernen Bang & Olufsen (B&O) blev i halvåret 2001/02 på 1.997 mio. kr. mod 1.866

mio. kr. i halvåret 2000/01. Det var en tilfredsstillende stigning på 131 mio. kr. eller 7 procent.


Den stærke

udvikling i omsætningen er primært trukket af de 4 store markeder. I Tyskland er omsætningen steget med 9 pct.,

i UK med 12 pct., i Frankrig også med 12 pct. og med imponerende 19 pct. i Spanien.


Også det hollandske marked (+10

pct.) og det japanske marked (+22 pct.) viser god fremgang.


De skandinaviske markeder er derimod en skuffelse, skriver Spar Nord

i en analyse af regnskabet.


- Specielt det danske, hvor omsætningen er faldet med 14 pct., hedder det.


Det ordinære

resultat før skat blev på 98 mio. kr. mod 135 mio. kr. i samme halvår sidste år. Den utilfredsstillende lønsomhed

skyldes væsentlige driftstab i USA og forskydninger i produktmikset mod video. Hertil kommer øgede omkostninger til nye

forretningsområder på omkring 15 mio. kr.


Regnskabet, som blev offentliggjort onsdag, fik straks B&O-aktien til

at falde. Aktien var i forvejen sendt ned i de foregående dage op til regnskabet, da investorerne var begyndt at hjemtage gevinst

i aktien.


Nu da markedet har fået lidt tid til at fordøje regnskabet, så er aktien på vej op igen, og

i skrivende stund fredag er B&O B-aktien på samme niveau som før regnskabet.

Forventninger

I B&O''s kvartalsmeddelelse

af 22. oktober stod, at koncernen forventer en moderat omsætningsstigning og et resultat på niveau med sidste år. Omsætningen

i første halvår er gået bedre end ventet og har således kunnet kompensere for den vigende dækningsgrad.


I

USA forventer B&O knapt så markant resultattilbagegang i andet halvår som den, der blev realiseret i første

halvår, om end usikkerheden på det amerikanske marked fortsat er tilstede.


En god start på 3. kvartals regnskab,

som er december-februar, betyder dog, at B&O fastholder sine forventninger om en tilfredsstillende omsætningsfremgang og

et resultat på niveau med sidste år.


Jule-måneden december er meget vigtig for B&O, da det er i den måned,

at B&O har sit største salg.


Det er især de uændrede forventninger til fremtiden, der har fået køberne tilbage

på banen, og Spar Nord skriver da også i en analyse af selskabet, at anbefalingen på aktien fortsat er Køb

med en uændret Fair værdi på 250 kr.


Dermed skriver Spar Nord også, at aktien burde være på

et niveau, der er omkring 20 pct. højere end det nuværende.


Samtidig er det værd at bemærke, at Spar

Nord inden regnskabet havde truet med at nedjustere sin anbefaling på B&O. Det var frygten for en melding om et dårligt

jule-salg, der fik Spar Nord til at true med en nedgradering, men den frygt er fjernet nu.


Analytikerne i Danske Securities hæfter

sig ved, at ledelsen er positive på fremtiden, og de fastholder derfor deres målsætning for helåret om et resultat

pr. aktie på 11,5 kr.


Et øget salg opvejer i den forbindelse en lille skift i produktmix fra audio til det mindre

profitable video-relaterede segment.


Danske Securities hæfter sig også ved en god start på 3. kvartal i USA.


Spar

Nord løfter dog en lidt advarende finger.


- Usikkerheden på det amerikanske marked er fortsat stor, og B&O oplever store

udsving i salget i den enkelte butik måned for måned. Der er sat stop for yderligere B1-etableringer, og kræfterne

koncentreres nu omkring markedsføringen, skriver Spar Nord.


Sydbank forventer dog, at B&O vil vende den negative udvikling

på det amerikanske marked, hvilket ligeledes vil påvirke omsætning og resultat positivt. Banken har derfor også

fortsat Køb på aktien.

Overtagelse

Ifølge den britiske avis Sunday Telegraph har B&O planer om at lade

sig købe af en investeringsfond og afnotere fra Københavns Fondsbørs.


Bladet gætter på, at prisen

bliver på mere end 3,6 mia. kr. eller 300 mio. pund, hvilket skal sammenholdes med selskabets markedsværdi på omkring

2,8 mia. kr. B&O''s bestyrelsesformand Jørgen Worning har dog afvist historien. Han siger, at han intet kender til en sådan

plan.


I analytiker-kredse afvises artiklen ligeledes. Her tror man heller ikke på, at B&O er på vej til at sælge

sig selv.


Men omvendt, så er der noget om, at selskabet er relativt lavt prisfastsat.


- Den slags rygter opstår

altid omkring selskaber med stærke navne, men som samtidig er lavt prisfastsat. Begge dele gælder for B&O, lyder det

fra analytikere.

Nye produkter

For en rigtig mærkevare-koncern som B&O er det vigtigt, at selskabet kan lancere nye

unikke produkter .


B&O vil derfor speede udviklingsarbejdet op, så audio/video-koncernen kan sende flere produkter

på markedet og ikke kommer bagud i forhold til konkurrenterne, sådan som det skete med introduktionen af DVD og fladskærmen/plasmaskærmen.


B&O

har netop lanceret sin første hjemmebiograf-løsning med plasmaskærm, BeoVision 5, til en pris af 145.000 kr. Med

den 42 tommer store 16:9 plasmaskærm og et sæt magtfulde indbyggede aktive højttalere sætter BeoVision 5

nye standarder inden for plasma-løsninger.


Det er lykkedes Bang & Olufsen at kombinere objektive parametre om billedkvalitet

med subjektive elementer om seerkomfort til en samlet helhed, hvor billedoplevelsen er i top. Under betegnelsen VisionClear, er billedkvalitet

og seerkomfort uadskillelige hos Bang & Olufsen.


Den exceptionelt høje billedkvalitet opnås gennem elementer

som Bevægelseskompenseret Progressiv Scan, Digital Adaptiv Luminans Peaking, Digital Colour Transient Improvement (CTI) og Adaptiv

sort. Ved at sætte alle horisontale linier på skærmen samtidig eliminerer BeoVision 5 alle forstyrrende bevægelsesmønstre

skabt af overlappende scans på en stor skærm. Ved at kalkulere objekt-bevægelse i pixel per felt bliver nye billeder

interpoleret i forhold til objekternes bevægelse.


BeoVision 5 kan opleves i Bang & Olufsens forretninger fra midten

af april 2002.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen