Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Trecifret milliardbeløb væk

Siden TDC''s aktiekurs toppede i marts 2000 er værdien af TDC faldet med over 100 mia. kr. Det har i høj grad været

på baggrund af et internationalt tilbagefald i tele-aktierne, så det får analytikerne til at anbefale køb

i TDC nu.


Aktierne i tele-selskaberne bombes for tiden tilbage til 1997, og den dystre stemning ses ikke kun at fortsætte

året ud - 2003 bliver også svært. Det stod at læse i Berlingske Tidende fredag.


- TDC falder med hele

sektoren. Og investeringslysten i selskaberne er ændret markant til, at man er blevet utrolig fokuseret på en kortfristet gevinst

og i langt mindre grad investeringer i netværkene. Det er det, der tynger Siemens, Ericsson og Motorola, siger David Dalgas, porteføljemanager

hos Bankinvest.


Han betegner telesektoren som skrøbelig over for nedgange i markedet, da teleselskabernes udgifter er

nogenlunde konstante, mens deres indtægter er mere variable. Alligevel er flere danske finanshuse nu ude med anbefalinger om

at købe den danske tele-aktie.



Køb

Jyske Bank opjusterede således i sidste uge anbefalingen på

TDC fra Akkumuler til Køb efter de markante kursfald. I den seneste tid har TDC aktien generelt gjort det bedre end telesektoren

set under et. Men i sidste uge fik TDC også "kærligheden" at føle og er faldet markant.


- Idet vi

ikke har ændret vores langsigtede holdning til TDC, og idet vi ikke mener, de seneste kursfald har relation til den fundamentale udvikling

i selskabet, vælger vi at hæve anbefalingen til køb, hedder det fra Jyske Bank.


TDC prisfastsættes nu

til EV/EBITDA på 5,6-5,7 for helåret, hvilket er under sektorgennemsnittet.


- Med et udbytte på 11 kr. pr.

aktie er det direkte afkast højere end på en femårig statobligation. Lige meget hjælper det - og markedet

har jo altid ret, som NetPostens aktiekommentator bemærker det.



Delphi

Aktieanalytiker Johannes Møller fra

Delphi Economics advarer dog om, at TDC er et selskab under pres. Samtidig lyder meldingen, at alle Delphis modeller viser rødt

signal.


- Kursen ligger i en fortsat faldende trend, og intet tyder på en bundformation. Alle vore modeller siger fortsat

salg, og investor bør derfor holde sig væk fra dette papir en rum tid endnu, hedder det.


Johannes Møller

finder det ligefrem berettiget, at TDC ligger på det laveste niveau siden 1998.


Regnskabet for TDC er svært gennemskueligt

mht. hvor selskabets indtjening ligger. Men en kvalificeret holdning er, at TDC ikke tjener en krone uden for landets grænser,

hedder det. Han peger derfor på, at det er vanskeligt at godtgøre en aktiveret goodwill på over 23 mia. kr. som

primært hidrører fra udenlandske opkøb.


TDC forventer i 2002 at realisere et overskud efter skat i niveauet

1,3 mia. kr., hvilket ved dagens kurs svarer en P/E på over 30, og kursfald til trods kan TDC næppe betegnes som et billigt

selskab.



Dyremose

TDC''s udenlandske investeringer, ikke mindst selskabet i Schweiz, gav en solid positiv påvirkning

af indtjeningsvæksten i TDC''s regnskab for første kvartal 2002, hed det ellers i kvartalsmeddelelsen fra TDC.


Dermed

forsøgte TDC selv ret offensivt at imødegå kritikken af den milliardstore investering i det schweiziske marked.




koncernplan steg TDC-gruppens resultat før afskrivninger, EBITDA, med 16 procent til 3,207 mio. kr. fra første kvartal

sidste år til første kvartal i år.


Væksten forklares af stigende indtjeningsbidrag fra de udenlandske investeringer

sammen med en mærkbar vækst i indtjeningen i TDC''s danske internetforretning. En mindre del af stigningen forklares desuden

med fremgang i TDC''s danske mobilforretning.


- Takket være stigende indtjeningsbidrag fra vores hurtigtvoksende udenlandske

investeringer vil TDC-gruppen fortsat udvise en tilfredsstillende vækst. Som udviklingen af den indenlandske forretning viser,

ville TDC uden de udenlandske aktiviteter være præget af stagnation i TDC Tele Danmark, hvilket bekræfter rigtigheden

af TDC''s internationale ekspansions-strategi, fremhævede koncernchef og administrerende direktør Henning Dyremose i

den forbindelse.



Kreditvurdering

Det mest bemærkelsesværdige i den forbindelse var dog den ret aggressive informations-strategi,

som TDC valgte i den forbindelse. Det skete udfra devisen om, at det bedste forsvar er et angreb.


TDC ved godt, at man fra investor-side

bliver kritiseret for sin investering i Schweiz, og derfor valgte man ret aggressivt at fremhæve den.


TDC''s kreditvurdering

er da også blevet sænket af Moody''s Investor Service.


I dag har Moody''s afsluttet deres vurdering og resultatet er

en ændring af TDC''s langsigtede kreditvurdering til A3 med stabile fremtidsudsigter og den kortsigtede vurdering til P2.


Moody''s

har i sin kreditvurdering blandt andet taget højde for TDC''s strategi og højere finansielle risiko på mellemlang

sigt end tidligere antaget.


Moody''s bemærker også at TDC''s ledelse og selskabets historiske udvikling har vist en

solid præstation i det danske marked, der i stigende grad har været præget af øget konkurrence. Udviklingen

i TDC Switzerland vurderes fortsat at være succesfuld.


- Det vigtigste for os er, at vi har en kreditvurdering på

A-niveauet. Dagens ændring forventes ikke at påvirke vores finansielle udgifter væsentligt, siger Hans Munk Nielsen,

koncerndirektør for TDC.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen