Del : SMS

Tre leverandører i hård kamp om postkasser

Ny lov kræver postkasseanlæg i etageejendomme for 250 mio. kr inden nytår. Skarp priskonkurrence mellem nye leverandører og traditionelle udbydere.

Artiklen fortsætter under annoncen

Tre større danske leverandører og en lang række mindre er i hidsig konkurrence om at levere nye postkasseanlæg til de 600.000 danske lejligheder i etageboliger, som inden nytår skal have etableret brevkasseanlæg i stueetagen.

Boligselskaber og ejendoms-administratorer er kommet så sent i gang, at der formenligt bliver store leveringsproblemer sidst på året. Det er mere end ti års normal udskiftning af postkasser, der nu skal ske på under et år. Markedet for nye postkasser anslås af leverandørerne til en værdi af godt 250 mio. kr. Alligevel er der stor priskonkurrence, fordi det politisk skabte postkasseboom har tiltrukket mange nye leverandører fra udlandet.

Det skønnes, at under halvdelen af alle etage-ejendomme på nuværende tidspunkt har fået nye postkasseanlæg, som blev vedtaget i 2004. De lovbefalede centrale postkasseanlæg skal også etableres ved sommerhus-bebyggelser, og det er der endnu færre, der er klar over.

Formålet med loven er først og fremmest at skabe et bedre arbejdsmiljø for postbude.

Markedets største udbyder, ME-FA i Tåstrup, har kørt med underskud i flere år, men det skal en ny direktør, Carl Trock, nu rette op på. (Se portræt side 12).

ME-FA er dog i hård konkurrence med en ny stor spiller på markedet, Seirbox i Roskilde. Den tredje store leverandør er Juliana Drivhuse i Odense.

Seirbox tjener i modsætning til ME-FA gode penge. Det vil selskabets første årsregnskab, der indleveres til selskabsstyrelsen om en måned, vise, siger indehaveren af Seirbox, direktør Brian Beck-Hansen. Han forklarer, at selskabets produktsortiment er mere begrænset end konkurrenternes. Derfor er der heller ikke så store lageromkostninger. Seirbox producerer på en fabrik i Kina, mens Juliana både producerer i Danmark og i udlandet. ME-FA fremstiller sine postkasser på en nybygget fabrik i Polen.

Også Juliana tjener ifølge produktchef Kim Visholm penge på postkassesalget, selvom Julia som koncern kom ud med et mindre underskud i det seneste regnskabsår. Underskuddet er opstået i andre dele koncernen, der primært er kendt for sine drivhuse.

Hård konkurrence

- Lige nu er der stor priskonkurrence, fordi den faktiske efterspørgsel er mindre end det lovbestemte behov. Post Danmark har ikke informeret særligt meget om ikrafttrædelsen af loven om postkasseanlæg i stueetager. Derfor bliver mange boligadministratorer overraskede, når vore forhandlere opsøger dem, fortæller Brian Beck-Hansen

Konkurrencen mellem udbyderne udfolder sig i høj grad omkring udbudsforretninger. Der er ejendoms-administratorer, der har udbudt op til 37.000 postkasser i licitation.

Produktchef Kim Visholm fra Juliana peger på, at efterservice og produktgarantier er vigtige salgsargumenter for de etablerede leverandører.

- Kunderne skal huske på, at der kommer en dag efter postkasseboomet, hvor hærværk og slid gør det nødvendigt med efterservice og leverance af reservedele. Her har vi som stabile udbydere en fordel. Vi kan garantere reservedele ti år frem, siger Kim Visholm.

Kampen om salget af postkasserne foregår også i forhandlerleddet, som domineres af byggemarkeder og låsesmede. Foruden pris handler konkurrencen om service. Nogle forhandlere tilbyder postkasser og montage i en samlet pakke.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere