Berlingske Business
LIVE
17:20 Veloxis nedjusterer forventningerne

Tre får snart en ny betydning

Alt hvad mobilselskabet Tre - eller 3 - beskæftiger sig med er omgærdet med megen hemmelighedskræmmeri.



Virksomheden

meldte sin ankomst til det danske marked sidste år, da man erhvervede en af fire såkaldte UMTS-licenser. UMTS er tredje

generation af mobiltelefoni, og skal gradvist afløse de nuværende GSM-net.



Tre holder kortene tæt til kroppen

om, hvad der skal ske hvor og hvornår.



Det nærmeste man kommer en startdato for de første tjenester er "næste år",

og så har kunderne i øvrigt noget helt nyt i vente:



- Vi har ingen lig i lasten, og skal ikke tage hensyn til tidligere investeringer.

Vi har til gengæld heller ingen kunder fra start, og skal hente nogen fra de andre mobilselskaber. Hvis det skal lykkedes, skal

vi komme med noget helt nyt, som ikke kan forveksles med de muligheder mobilbrugerne har i dag på de eksisterende mobilnet,

siger marketingdirektør Mads Eriksen, Tre. Han kom fornylig til selskabet fra en tilsvarende stilling hos mobilproducenten

Nokia.

Nyt brand

Ingen lig i lasten betyder, at selskabet fra start har valgt alle former for fastnettelefoni og gammeldags

mobilteknologi fra og kan derfor koncentrere sig om at bygge en ny infrastruktur, som udelukkende fokuserer på 3G.



I Nokia

var Mads Eriksen gennem syv år har med til at bygge Nokia''s brand op fra bunden. Samme opgave har han hos Tre.



Tre klinger

i de fleste danske forbrugeres ører som et tal i rækken mellem to og fire. Men navn og logo er den spæde begyndelse

til en ny mærkevare, der i løbet af få år skal blive et betydende brand. Formentligt ikke så kendt

som TDC og Sonofon - men i nærheden.



Og en af de største udfordringer bliver at skabe en mærkevare med en

høj grad af loyalitet.



- Mobilselskabernes kunder har valgt selskab efter, hvilken terminal de har fået tilskud

til. De er loyale overfor mobilproducenterne - ikke operatørerne. Det skal vi lave om på, siger den nye marketingdirektør.



Mens

mange af de øvrige teleskaber pt. er i pengenød, og skærer ned på bemandingen, går udviklingen den

anden vej hos Tre. Selskabet tæller i dag 50 medarbejdere, men inden udgangen af 2003 er man oppe på cirka 200. Og Tre

flytter snart fra lokaler hos kontorhotellet Regus i København til Amerikavej ligeledes i København.











Indhold

afgørende

Hovedaktionæren i Tre, Hut-chison Whampoa Ltd., har yderligere investeret i selskaber, som har UMTS-licenser

i Sverige, Australien, Østrig, Hong Kong, Israel, Italien og Storbritannien.



Den internationale forankring er en fordel

for selskabet, når nye og avancerede teletjenester skal udvikles. Udviklingen bliver biligere at finansiere, når man går

flere sammen og deler udgifterne.



I Danmark er de første aftaler med indholdsleverandører endnu ikke på plads,

men internationalt niveau har man allerede købt rettighederne til eksempelvis den engelske Premier League, Serie A fodbold

i Italien samt ishockey i Sverige.



Mads Eriksen er overbevist om, at det kommer til at spille en afgørende rolle, hvilket

indhold og tjenester som Tre bliver i stand til at tilbyde kunderne.



- Vi skal lave skræddersyet indhold til brugerne,

og vi skal ikke kun være en nyhedskanal. Vi satser meget på såkaldte lokationsbestemte tjenester, som skal udnyttes

meget bedre end i dag, siger Tre''s marketingdirektør.



En lokationsbestemt tjeneste kan eksempelvis udbydes i samarbejde

med en biograf.



- Man kunne forestille sig en tjeneste, hvor en bruger får tilsendt en hitliste over de mest populære

biograffilm og har mulighed for at bestille en biobillet direkte på mobiltelefonen. Efterfølgende kan denne få

anvist den nærmeste biograf, der viser den film man gerne vil se via en lokationsbestemt tjeneste, siger Mads Eriksen.



Selvom

Tre i Danmark vil udvikle tjenester i samarbejde med selskaber i andre lande, vil en del tjenester i Danmark være unikke.



-

Nogle aftaler laves globalt, men ikke dem allesammen. Vi kommer i høj grad til at styre i Danmark, hvad der skal tilbydes det

danske marked, siger Mads Eriksen.



Han drager paraleller til virksomhedens logo, som er et tre-tal der skifter farve efter, hvilken

vinkel man anskuer det fra.



Selvom logoet er fælles i alle lande, vil brugernes oplevelse af Tre afhænge af, hvilke

produkter der udbydes.



Og pt. spekuleres kraftigt i, hvordan man skal gribe markedet an i Danmark.



Mads Eriksens erfaringer

fra Nokia-tiden er, at man helt fra begyndelsen skal have en rød tråd med det man gør når man bygger et

nyt brand fra bunden.



- Nokia har på rekordtid opbygget et af de mest betydende mærkevarer, og det er lykedes ved

en meget fokuseret indsats. Vi skal leve op til de vi siger og gør, og strategien må ikke flakse, siger Mads Eriksen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen