Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

Travlhed på campingpladsen

ser ud til at blive den bedste sæson for campingbranchen i årevis. Især for de nordjyske campingpladser, som kan

se frem til en vækst i antallet af overnatninger på et pænt stykke over ti pct.


Eric Christensen, der driver

en af Nordjyllands største campingpladser med plads til 560 enheder, Hedebo Strand Camping ved Sæby, har oplevet en betydelig

større efterspørgsel i år end tidligere.


- I år tegner til at blive en bedre sæson, end det har

været de sidste tre år. Vi er normalt fyldt op i industriferien, og det har vi også været i år, selvom

vi har udvidet med 30 pladser. Den øgede efterspørgsel viser sig imidlertid i, at vi har måttet afvise mange flere

end i tidligere år. Samtidig har vi kunnet notere fremgang i ugerne før og efter industriferien, siger Eric Christensen.









Udlændinge

savnes

Præcist hvor stor fremgangen bliver i år, kan han endnu ikke sige med sikkerhed. Det afhænger af udviklingen

i august, hvor mange tyskere holder ferie.


Men foreløbig er tendenserne tydelige.


- I år har langt flere danskere

valgt at blive hjemme end tidligere. Det er først og fremmest det, der bærer væksten frem. Der har også været

en pæn søgning af nordmænd, og noget tyder også på en svag tendens til fremgang for tyskerne for første

gang i lang tid, fortæller Eric Christensen.


- Men vi mangler fortsat udlændingene. Det har været tydeligt

siden 1997. Vi har mistet tyskerne stille og roligt, og mange svenskere forsvandt med den svenske krones svækkelse og er ikke

kommet tilbage. Afskaffelsen af det toldfri salg har ikke hjulpet på det, siger Eric Christensen.



Ustadigt i syd

Der

er flere forklaringer på, hvorfor mange danske campingvogne i år er parkeret i Nordjylland og ikke på en campingsplads

ved Middelhavet.


- Danske børnefamilier er blevet trætte af at rejse sydpå, hvor vejret også har vist

sig at være ustadigt i de sidste år. Efter at være kørt med campingvognen til Sydeuropa i de sidste to-tre

år i håbet om at finde sol, har familierne sagt, at nu er det tid til at holde ferie hjemme. Det meget skriveri i medierne

i foråret om, at danskerne holder ferie hjemme i år, har nok også spillet ind, og så er danskerne nok en lille

smule presset på økonomien, siger Eric Christensen.


Han er anden generation på den familieejede campingplads,

som hans forældre etablerede i 1968. Siden har campingpladsen udviklet sig til den fjerde- eller femtestørste i Nordjylland

og satser især på børnefamilier, bl.a. ved at tilbyde en lang række aktiviteter for børn, såsom

minitog, der kører rundt på pladsen, minigolf, tennis, svømmebasin og ungdomsrum. Samtidig er campingpladsen populær

blandt fastliggere og i lokalbefolkningen.


Campingpladsen kaster otte fuldtidsstillinger af sig. Samtidig er der job til ca.

15 løsarbejdere i sæsonen.


- Modsat andre har vi valgt at lægge en del af tingene ud, f.eks. har vi bortforpagtet

købmandsbutikken og grillbaren, fortæller Eric Christensen.



Hytter med havudsigt

Næste år går

familien Christensen i gang med at udbygge campingpladsen, så den lever op til fremtidens krav.


- Vi vil dels etablere

en række nye, større pladser med vand og kloakering, så gæsterne kan komme ind med de store campingvogne.

Samtidig vil vi nedlægge nogle af de gamle pladser, så vores standardpladser generelt bliver større. Sidst, men

ikke mindst, vil vi bygge en række helt nye hytter på 25 kvm med toilet og bad samt havudsigt helt ned til 50 meter fra

stranden, fortæller Eric Christensen.


Alt i alt er planen at udvide pladsen med 90 nye enheder frem til 2004. Til det formål

har familien Christensen overtaget en grund helt ned til vandet med tilladelse til at etablere campingplads.


Eric Christensen

har især store forventninger til de nye hytter, som efter planen skal være indflytningsklare i 2004.


- Der er tale

om en helt ny konkurrence til feriecentrene. Indtil for nylig var det kun tilladt at bygge 20 kvm hytter uden bad og toilet. Men med

de nye regler, hvor hytterne må være større og indrettet med toilet og bad, er situationen ændret drastisk

for markedet for campinghytter. Med bad og toilet er markedet dobbelt så stort som hidtil, mener Eric Christensen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen