Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

Transportkoncern er godt kørende

Trods en mærkbar nedgang i aktiviteterne på det russiske marked har den sønderjyske transportkoncern, Andreas Andresen

A/S, tjent væsentligt flere penge i det seneste regnskabsår end året før.



Padborg-virksomheden har således

øget resultatet før skat fra 8,8 til 23,5 mio. kroner ud af en omsætning, der på papiret er stagneret med

4,5 mio. kr. til 514,6 mio. kroner.



Det skyldes dog ud over nedgang i omsætningen på det russiske marked, at der

nu skelnes skarpere mellem intern og ekstern omsætning.



- Oven på nogle hårde år ser det ud til, at vi

har fået godt gang i virksomheden. Det er lykkedes os at få nogle nye kunder på det vesteuropæiske marked,

både store logistikkunder og en række mindre og mellemstore kunder inden for primært køl/frys-området

, siger adm. direktør Steen Sørensen.

Bedre rustet

For godt et år siden købte den tyske transportgigant,

Nagel, 47,5 pct. af aktierne i Andreas Andresen og tilførte samtidig 40 mio. kroner i supplerede aktiekapital, så virksomheden

er bedre rustet til at konsolidere sig på det ekstremt konkurrenceprægede europæiske marked.



Derved har Padborg-selskabet

fået adgang til Europas førende distributionsnet helt ud i detailleddet.



I det hele taget har Andreas Andresen og

datterselskaberne fokus på at udbygge positionen i Vest- og Centraleuropa, mens positionen i Rusland gradvis er svækket.



-

Konkurrencen på det russiske marked bliver hårdere og hårdere, idet de russiske vognmænd bliver stadig dygtigere,

og priserne er faldet drastisk. Vi bliver på markedet med vore afdelinger i Skt. Petersborg, Moskva og Kaliningrad, men vi satser

mere på nichetransporter i fremtiden, siger Steen Sørensen.



Andreas Andresen har investeret betydeligt i at forbedre

det logistikprodukt, kunderne tilbydes, senest med et nybyggeri på 4400 kvm på Thorsvej i Padborg. Byggeriet til over

20 mio. kroner rummer køleterminal, faciliteter til behandling af genbrugsemballage, personale- og værkstedsforhold.



-

Ved at satse på en rationel og optimal drift har vi kunnet klare en væsentlig sendingsudvidelse med det samme personale,

og det er blandt årsagerne til, at vi har kunnet forbedre vores resultat, siger Steen Sørensen.



De løbende

udskiftninger af lastbilflåden i datterselskaberne foregår i perioder med høj aktivitet, så det brugte og

nye materiel kan udnyttes bedst muligt. Koncernen har således i løbet af året været oppe på 267 egne trækkere

i Danmark, Tyskland, Luxembourg og Rusland, men ender formentlig på 210-220 som det naturlige niveau.











Større

udfordringer

Andreas Andresen vil være i betydelig vækst i de kommende år. På trods af komplicerede konkurrence-

og markedsforhold venter koncernen en omsætning på 550-600 mio. kroner og en tilfredsstillende indtjening i dette regnskabsår,

der er begyndt 1. juli og tegner lovende.



- Det er ikke blevet lettere at drive en virksomhed som vores.



- Vi får

større udfordringer med den kommende tyske vejskat, problemer i TIR-samarbejdet og nye arbejdstidsregler, men jeg tror, vi

vil være tilfredse med resultatet, når året er omme, siger adm. direktør Steen Sørensen.



Det

internationale toldgarantisystem, TIR, vil blive sat ud af kraft i samhandlen med Rusland fra 24. december, hvis ikke en konflikt

mellem den internationale transportorganisation, IRU, og Rusland bilægges. Bliver forholdene ikke normaliseret, vil det gå

hårdt ud over transportører og rederier med Ruslands-trafik.



- Lad os nu se, hvad der sker. Der er ingen, der i

længden kan holde til, at TIR-systemet bliver sat ud af drift, siger Steen Sørensen.



Ud over Nagel Logistik + Beteiligungs

GmbH ejer Luise Andresens Fond, der ikke længere er i familieeje, 47,5 pct. af aktierne, og Steen Sørensen har de resterende

fem pct.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen