Del : SMS
Berlingske Business

Traktormand udfordret af turistbranchen

Traktormand udfordret af turistbranchen - 1

Drømmen om en sæsonvirksomhed udviklede sig hurtigt til et iværksætterliv med to fuldtidsjob for traktorimportør, butiksindehaver og restauratør Ole Larsen.

Artiklen fortsætter under annoncen
Efter 33 år udelukkende med traktorer og landbrugsmaskiner trængte Ole Larsen til nye udfordringer. Derfor investerede han i en forretning på lystbådehavnen på øen Læsø, hvor han voksede op.

»Jeg købte det jo nok, fordi jeg er læsøbo. Men også fordi jeg trængte til luftforandring. Jeg blev udlært traktormekaniker i 1967, og siden har jeg ikke arbejdet med andet,« fortæller Ole Larsen.

I 2000 købte han bygningerne, som i dag blandt andet indeholder mønt- vaskeri, cafe, restaurant ogdagligvarebutik. Hans plan var egentlig at eje en sæsonvirksomhed, som han kunne arbejde med, når han engang går på pension. Men Ole Larsen er ikke typen, der går halvt ind i noget, og det udviklede sig hurtigt.

Stjæler tid

»Jeg kunne godt se mig selv lave mindre, når jeg er i tresserne, men jeg kunne ikke forestille mig slet ikke at lave noget, så en sæsonvirksomhed virkede passende. Det viste sig bare, at en virksomhed af denne type også kræver en indsats uden for de fire sommermåneder,« siger Ole Larsen.

Han fortæller, at Marina Park Læsø, som den kombinerede restaurant, café og butik hedder, i løbet af det første år fik femten ansatte.

Sammen med sin lillebror Flemming Larsen ejer Ole maskinforretningen Præstbro Maskiner, der importerer og vedligeholder landbrugsmaskiner. Og Ole Larsen slår fast, at arbejdet med marinaprojektet trækker veksler på broderen.

»Det går ikke ud over Præstbro Maskiner, men det tager mere af min tid, end jeg havde regnet med, og hvis det ikke var for Flemming, ville jeg ikke have kunnet gøre det,« siger han.

Målet med Marina Park har ikke som sådan været at tjene penge.

Ifølge Ole Larsen handler det primært om at opbygge et sted, hvor det er rart at komme, og som det er sjovt at drive.

»Det var ikke nødvendigt for mig at finde et projekt, som jeg kunne blive rig på, men jeg er den slags menneske, der går efter, at tingene skal lykkes. Som det ser ud nu, er det da også en udmærket forretning, og vi vil gerne udvide,« forklarer han.

Overraskelser

At livet som købmand og restauratør adskiller sig fra arbejdet med at sælge traktorer kom ikke som en overraskelse for den erfarne erhvervsmand. Alligevel har der været behov for at tænke nye tanker hen ad vejen.

»Der er faktisk mange ting, som har overrasket mig. For eksempel er der behov for et ret stort antal medarbejdere. Og så tænker leverandørerne på en helt anden måde i den her branche. Det er noget sværere at få kredit på en kasse øl, end på en ny traktor,« siger Ole Larsen.

Hver sæson er ny

Han fortæller, at det selv efter nogle år i branchen, kan være svært at skabe tillid til forretningens overlevelsesmuligheder.

Selv om det ofte kræver flere timer end et almindeligt menneskedøgn byder på, og arbejdet byder på uvante og store udfordringer, har Ole Larsen langt fra fortrudt sin investering.

»De turister, der kommer igen år efter år, lærer man jo at kende, og det er både sjovt og rigtig rart,« fortæller han.

Og udviklingen fortsætter. Når Marina Park om kort tid slår dørene op for sæsonen 2008 bliver det med et nyt morgencafé-koncept samt udlejning af el-drevne cykler.

»Det er aldrig det samme sted, der åbner to år i træk. Vi bliver ved med at tænke nyt, og det udvikler sig hele tiden,« slutter Ole Larsen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere