Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Totalentreprenører tryner håndværkere

Danske håndværkere må kigge langt efter regler, der kunne sikre dem større indflydelse og bedre betingelser

i forbindelse med udbud af nye byggerier. Konkurrencestyrelsen har nemlig ingen planer om at regulere området i bekendtgørelsen

til tilbudsloven, sådan som branchen ellers ventede det.


I øjeblikket er en ny bekendtgørelse til tilbudsloven,

der regulerer tilbudsindhentningen på offentligt byggeri, til høring. Bekendtgørelsen, der efter planen skal træde

i kraft den 1. september i år, er forfattet i Konkurrencestyrelsen og skulle have indeholdt regler om begrebet partnering, hvor

alle faggrupper er fælles om projekteringen af et byggeprojekt. Men det gør den ikke.


Holdningen i Konkurrencestyrelsen

er nemlig, at partnering er en måde at udbyde et projekt på, ligesom eksempelvis totalentreprise. Og styrelsen vil ikke

diktere regler for de forskellige udbudsformer.


I stedet mener man, at branchen selv må fremkomme med en præcis definition af

partnering, som alle så naturligt vil holde sig til, ligesom det er tilfældet med totalenterprise.



Prispresser

Idéen

om partnering baserer sig på erkendelsen af, at der er mange fordele i at lade alle faggrupper deltage i projekteringen af et

byggeri. På den måde bliver projektet fra første færd udformet på grundlag af en mangfoldig faglig

ekspertise, ligesom den praktiske planlægning optimeres.


Hermed skulle byggeriet alt andet lige blive bedre end ved totalenterprise,

hvor én totalentreprenør planlægger hele byggeriet selv.


- Partering er som udgangspunkt en rigtig god måde

at projektere på. Desværre viser praksis bare, at totalentreprenører misbruger denne arbejdsform og i virkeligheden

bruger den som et middel til at presse fagentreprenørerne på prisen, siger Flemming Preisler, direktør i TEKNIQ, der

organiserer omkring 3.000 byggeritekniske installatører - fagentreprenører.


Flemming Preisler fortæller,

at totalentreprenøren ofte lader fagentreprenørerne øse af deres ekspertise i udformingen af projektet, for så

at sætte dem af opgaven og bruge deres input hos en anden, billigere fagentreprenør.


På den måde bliver

partneringen brugt som en prispresser overfor de mindre håndværkere og installatører.



Mindre konkurrence

For

at imødegå dette misbrug af partneringmetoden ønsker blandt andet TEKNIQ faste regler på området.




Det var der også udsigt til, da tilbudsloven blev indført sidste år. Dengang forlød det, at regler

for partnering skulle indgå i bekendtgørelsen til loven, når den skulle revideres i løbet af i år.


-

Vi tror på, at partnering er den mest naturlige måde at udbyde byggeprojekter på. Derfor havde vi håbet, at

bekendtgørelsen ville fastsætte nogle regler på området, så de nuværende tilstande blev ændret. Det

ville gavne både byggebranchen og bygherrerne, konstaterer Flemming Preisler.


Nu frygter han, at den aktuelle situation

blot vil blive forstærket, så store totalentreprenører som Skanska og NCC i højere grad vil tryne deres underleverandører.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen