Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

Tillid og respekt giver penge i kassen

Manglende tillid er et generelt problem i branchen. Det er min påstand.



Skal man have et sundt forretningsmæssigt

forhold til hinanden, skal det ske på basis af gensidig tillid og respekt.



Først et par eksempler på, hvordan

det ikke skal gøres:



Eksempel et:



Der findes projektledere, som holder sig stringent til en kravspecifikation, og

ikke engang gør kunden opmærksom på, at der er uoverensstemmelser i forhold til, hvad kunden har behov for. "Det

må de selv finde ud af." Et eksempel på total mangel på både respekt og tillid.



Eksempel to: Der

findes kunder, som konsekvent medbringer advokaten til alle møder med leverandøren. Et grumt eksempel på fuldkommen

mangel på tillid.



De fleste kender sikkert til flere måske knap så ekstreme eksempler.



Her en bedre måde

at gribe sagen an på: Indledningsvis opbygger man tillid til hinanden, og på basis heraf laver man aftaler og bytter værdier.



Tillid

og aftaler. Begge dele skal være der, men først tilliden. Så aftalen.

Skab tillid

Der findes gode metoder

til at opbygge tillid. Man mødes. Får eventuelt en rundvisning hos kunden.



Diskuterer ideer. Får sat nogle

begreber på plads. Laver en analyse.



Måske et pilotprojekt. Man begynder med små aftaler. Efterhånden

som tilliden vokser, kan man lave større aftaler. Men frem for alt: Vis tillid.



Omvendt så findes der ingen gode

metoder til at vise sig værdig til tillid. For det handler ikke kun om at vise sig. Det handler om, hvordan man er. Det handler

om de værdier, man står for, og det er noget, man skal arbejde meget med, hvis man vil flytte sig selv i den rigtige retning.

De gode råd

Man kan begynde med at gøre sig et par forestillinger:







n Forestil dig, at kunden er

til stede og hører alt, hvad der bliver sagt om vedkommende. Tal pænt om personer, der ikke er til stede.



Det handler

om almindelig respekt, hvilket også er på sin plads at praktisere i al almindelighed.







n Forestil dig, at du

er kunden. Lev dig ind i dine kunders hverdag, og overvej, hvad de har behov for. Brug din indlevelsesevne og vær 100 procent

tilstede. Udover disse forestillinger er der et par konkrete ting, man som leverandør kan gøre:







n Lyt til

dine kunder. Når kunden forelægger et problem, så hør koncentreret efter, hvad der bliver sagt og stil uddybende

spørgsmål i stedet for straks at foreslå en løsning.



n Måske har en anden virksomhed bedre mulighed

for at løse opgaven denne gang. Hvis det er tilfældet, så sig det. De fleste kunder sætter pris på en

leverandør, der har format til at pege på en anden end sig selv, når det er det rigtige at gøre. Kunden

skal nok komme igen, når det viser sig, at man kan stole på dine anbefalinger.



Og så min afsluttende påstand:



Tillid

og respekt skaber grobund for tilfredse kunder og på længere sigt sorte tal på bundlinien.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen