Berlingske Business
LIVE
10:25 Tidligere Uber-direktør føler sig udsat for personligt angreb

Tid til at tænke på køb af el i 2004 og 2005

Selvom mange virksomheder i øjeblikket er stærkt optaget af de høje elpriser for 2003, bør de allerede

så småt begynde at overveje, hvor de vil købe deres strøm i 2004 og 2005.



Det mener en gammel rotte

i faget, Anker Løndal, der efter en årrække som direktør for et elselskab har slået sig ned i Randers

som selvstændig konsulent med sloganet "Rigtigt Elkøb".



Han hjælper virksomheder og offentlige

myndigheder med at tilrettelægge deres elkøb, og lige nu er rådet til virksomhederne - og privatkunder - entydigt.



-

De virksomheder, som ikke har nået at indgå kontrakt, mens elprisen var lav, bør vente med at foretage sig noget

de næste fire-fem måneder og forblive hos deres forsyningspligt-selskab indtil videre, siger Anker Løndal.



For

selv om forsyningspligt-selskaberne - d.v.s. det selskab, man hidtil har haft som elleverandør - typisk kun har prissikret

sig over en kortere periode på to til tre måneder frem i tiden, så går der alligevel længere tid, før

prisstigningerne slår igennem, og derfor er forsyningspligtselskaberne billigst i øjeblikket.











Sjælden

begivenhed

Lige nu ligger prisen på el for 2003 på 32 øre pr. kWh på det frie marked mod ca. 18-19 øre

omkring sommerferien, mens prisen for at binde sit elforbrug i de fire dyreste vintermåneder når helt op på omkring

50 øre pr. kWh.



- Men jeg er sikker på, at prisen vil falde i løbet af foråret til et nogenlunde normalt

niveau. Præcist hvor meget og hvornår vil afhænge af, hvor kold en vinter og hvor tidligt et forår, de får

oppe i Norge og Sverige, siger Anker Løndal.



- Der er tale om en helt ekstrem situation. Man regner med, at der kommer et

tørår, som dette, ca. hvert niende eller tiende år, hvor priserne ryger helt i top, mens der tilsvarende kommer

et vådår med priserne helt i bund ca. hvert niende eller tiende år., fortæller Anker Løndal.



De

øvrige år er normalår, hvor elprisen typisk ligger omkring en 16-17 øre pr. kWh., som derfor er en god pris

at have i baghovedet, når man skal beslutte, om prisen er den rette til indkøb af el.

Tænk langsigtet

Med

de kraftigt varierende priser er det ifølge Anker Løndal vigtigt, at virksomhederne tænker langsigtet.



-

Som situationen er på elmarkedet, er det afgørende, at virksomhederne er tidligt ude. Derfor skal man allerede i foråret

2003 begynde at tænke på elindkøb for de kommende år og være klar til at disponere sine indkøb

for 2004 og 2005, siger Anker Løndal, der mener, at alle virksomheder uanset størrelse burde vurdere de mulige besparelser

ved at skifte leverandør.

Brug udbud

- Det er ikke ret stor ulejlighed, men om man gider eller ej, er et temperamentsspørgsmål.

Ingen elkunder kan dog slippe for at tage stilling med tiden. El er en handelsvare, der er kommet for at blive. For virksomhederne

vil forsyningspligtselskabet alt andet lige være dyrere på lang sigt end handelsvirksomhederne. Handelsvirksomhederne

har et langt større incitament til at holde omkostningerne nede på det absolut nødvendige, siger Løndal.



Har

en virksomhed et lidt større forbrug - fra 200.000 kWh og opad - er det en god idé at sende forbruget i udbud og få

tilbud hjem fra fem-seks forskellige handelsselskaber.



- Min erfaring er, at det er ulejligheden værd. I gennemsnit vil handelsselskabernes

tilbud variere tre til fire øre, og jeg har eksempler på, at prisforskelle på fra 17-18 øre og op til 25

øre. Og det er som regel helt uforudsigeligt, hvilket selskab der byder højst eller lavest, siger Anker Løndal.



Han

mener, at der - uanset markedsprisen - er ca. 2.000 kr. at spare for en virksomhed med et årsforbrug på 100.000 kWh, mens

en virksomhed med et årsforbrug på én mio. kWh nemt kan spare 20.000 kr.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen