Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Thisted sparer millioner på print og kopier

Som i så mange andre af landets kommuner råder de kommunale institutioner i Thisted kommune over en "myriade"

af forskellige printere og kopimaskiner fra forskellige leverandører.



Den tid er snart forbi. I løbet af de kommende

år vil der kun være en aktør tilbage på banen: Minolta Danmark.



Parterne har indgået en fire-årig

aftale, som betyder, at Minolta skal levere 95 nye, kombinerede printere og kopimaskiner til kommunen. Samtidig skal Minolta yde service

på leverancen.



Aftalegrundlaget er et årligt forbrug på 7,1 mio. kopier/print i den kommunale forvaltning fra

børnehaver og skoler til rådhuset. Traditionelle printere er ikke omfattet direkte af aftalen. Her indhentes der blot tilbud

fra Minolta.



Ifølge Lars Moss, der er ansat i kommunens økonomiske forvaltning, indebærer aftalen, at der

over fire-års perioden spares 2,1 mio. kr. på området - mere end en halv mio. kr. om året.











Hård

konkurrence

Tidspunktet for aftalen er ikke helt tilfældig, oplyser han.



- Vi har selvfølgelig opdaget, at der i

dag er en meget hård konkurrence blandt udbyderne af printere og kopimaskiner. Derfor var det oplagt, at sende området

ud i udbud, siger han.



Med aftalen er det fra årsskiftet slut med, at den enkelte institutionsleder selv kan bestille sin

printer eller kopimaskine, hvor han eller hun vil. Fremover er der kun Minolta på banen.



- Vi har traditionelt en decentral

struktur i Thisted kommune, hvor den enkelte leder har haft en udstrakt grad af frihed også ved indkøb. Det må vi

naturligvis give køb på med den nye aftale, tilføjer Lars Moss.



Kommunen har ikke noget præcist billede

af de hidtidige udgifter til print og kopiering, men et kvalificeret skøn lyder på ca. 1,6-1,7 mio. kr. Derfor bliver

der også tale om en procentuel meget mærkbar besparelse.

Option

Den fire-årige aftale har en indbygget

option, som indebærer, at kommunen kan forlænge aftalen med to gange tolv måneder.



Det er langt fra første

gang, Minolta Danmark indgår en eksklusiv-aftale med en kommune. Ifølge salgschef Lars Glinvad har man lignende aftaler

med en halv snes danske kommuner. Han vurderer, at ca. hver tiende danske kommune har sendt printer/kopimaskiner ud i samlede udbud.



-

Jeg tror slet ikke, udviklingen har toppet. Vi vil se flere og flere eksklusivaftaler mellem leverandører og offentlige instanser

i fremtiden, og akkurat det samme er tilfældet med den private sektor. Udviklingen på kopi og printerområdet går

kun i én retning. Kvaliteten bliver bedre, og priserne falder. Samtidig betyder digitaliseringen, at vi har nemmere ved at

servicere kunderne. Man kan faktisk sige, at digitaliseringen er forudsætningen for, at vi tør begive os ud i disse langtidskontrakter, siger

Lars Glinvad.

Minimumkrav

Han mener selv, at minimumskravet for, at det giver mening at tale om eksklusivaftaler, ligger

omkring 10-20 kopimaskiner/printere og et årsforbrug omkring én mio. print/kopier.



Hidtil har de offentlige indkøbere

kunnet holde sig til de såkaldte SKI-indkøbsaftaler, hvor der ydes rabatter på op til 40 pct., men eksemplet fra

Thisted viser, at der er endnu flere penge at hente ved eksklusivaftaler.



Aftalen mellem Thisted og Minolta vedrører alt

på området bortset fra papir, og apropos papir foregår der, ifølge Lar

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen