Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Telia vil sortere i erhvervskunder

Virksomheder, der bor i stor afstand til teleselskabet Telias 7.000 km lange telenet, skal til at betale mere for teleydelserne end

virksomheder, som bor i nærheden af nettet.



- Cirka 15 pct. af virksomhederne i Danmark ligger så langt fra vores net,

at de i fremtiden skal betale mere for ydelserne, siger adm. direktør Jesper Zerlang, Telia Networks.



Prisforhøjelserne

begrundes med, at det er dyrere for Telia at levere telefoni til virksomheder uden for selskabets rækkevidde, da Telia i de områder

skal leje sig ind på eksempelvis telenet fra TDC Tele Danmark.



Jesper Zerlang påpeger, at kun nye kunder skal betale

mere. Selskabet vil fortsat leve op til indgåede aftaler. Telia-direktøren ønsker ikke at præcisere, hvor

meget dyrere telefonien bliver for kunderne i randområder: - Prisen afhænger af en konkret vurdering, siger han.



Hidtil

har Telia ikke taget afstand til telenettet i betragtning, når priserne på teleydelser beregnes. Priserne hos den største

udbyder af fastnetydelser, TDC Tele Danmark, varierer heller ikke med afstanden.



- Telia er ved at skære forretningerne

til, så priserne på ydelserne afhænger af, hvor meget de koster at producere. Det er for så vidt fornuftigt

nok. Men det bliver helt afgjort dyrere for virksomheder at købe telefoni, når de bor i stor afstand fra operatørernes

net, siger teleanalytiker Torben Rune, fra firmaet Netplan.



Selvom eksempelvis TDC Tele Danmark, Cybercity og Tiscali indtil

videre ikke gør forskel på erhvervskundernes geografiske placering kan de ændre taktik:



- Jeg tror, virksomhederne

skal vænne sig til, at de skal betale efter beliggenhed, siger den danske teleekspert.

Fyrer halvdelen

Telia har investeret

milliardbeløb i selskabets danske teleinfrastruktur. I sidste uge nedskrev Telia imidlertid værdien af selskabets fastnetaktiviteter

i Danmark med tre mia. kr. Heraf er en ikke ubetydelig del af nedskrivningerne sket på teleinfrastrukturen, oplyser Jesper Zerlang.

Den generelt dårlige økonomi i Telias danske fastnetaktiviteter betyder, at Telia Networks fyrer mellem 230 og 250 af

530 medarbejdere inden for de næste to måneder. Samtidig ændres selskabets strategi.



- Vi skal ikke længere

være et mini-Telia i Danmark, der kan matche alle TDC's produkter. I fremtiden er det kun de produkter, som på kort eller mellem

lang sigt bliver lønsomme, der får lov at fortsætte, siger bestyrelsesformand Terje Christoffersen, Telia Networks.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen