Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

Telia har stadig problemer

Efter et år med store investeringer til især omstruktureringer, har den svenske telekoncern Telia AB besluttet at skære

betydeligt ned på investeringerne i 2002.


Det offentliggjorde den svenske ledelse oven på offentliggørelsen

af koncernregnskabet. Men det gælder ikke Telia i Danmark. Her fortsætter selskabet uanfægtet sin satsning på

mobilområdet. Det på trods af, at mobilområdet endnu ikke har vist tilfredsstillende resultater.


- Danmark

er stadig et interessant marked for os, derfor fastholder vi vores strategi og investeringsniveau på det danske marked for mobiltelefoner,

siger kommunikations- og IR-direktør Tobias Lennér, Telia AB.



Tele-konsolidering

Forskellige ledelser i Telia

Danmark har med svigtende held forsøgt at skabe en god forretning herhjemme. Men det er aldrig rigtig lykkedes for Telia at

få noget ud af den milliardsatsning, der er gjort i landet. Og vendepunktet er ikke kommet endnu. Omsætningen på

mobiltelefoni steg dog fra 406 mio. kr. til 590 mio. kr., men samtidig gav forretningen endnu et kæmpeunderskud på i alt

484 mio. kr.


Telia fik i 2001 25.000 nye mobilkunder i Danmark, men mistede samtidig 87.000, som reelt ikke brugte mobiltelefonen

og derfor p.g.a. nye regler for kundetalsoplysninger ikke kan regnes som kunder.


Ifølge selskabets egne oplysninger har

man nu 288.000 mobilkunder. Telia har tidligere anslået, at man skulle op på omkring 500.000 kunder, før der vil

komme sorte tal på bundlinjen.


Med den nuværende udvikling i selskabets kundetal ser det ud til, at et opkøb

af et andet teleselskab er den eneste måde, hvorpå det kan lade sig gøre at tjene penge indenfor en fornuftig tidsramme.


Teleanalytiker

John Strand, Strand Consulting, mener da også, at Telias resultat "skriger på en konsolidering på det danske

telemarked", som han formulerer det.


- Det er tydeligt, at der er for mange teleoperatører i Danmark, siger han.


Hos

Telia ønsker man ikke at kommentere mulighederne for et eventuelt opkøb, men fastholder, at der er der store forventninger

til, at udbygningen af deres GSM 900 net vil skaffe de nødvendige kunder.


- Vi tror på, at det vil skabe gode forudsætninger

for at få vendt udviklingen i andet halvår 2002, siger Tobias Lennér, Telia AB.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen