Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Tele-konkurrence

Tidligere har vi set, hvordan franske Orange har opbygget store underskud i Danmark. Driften er ganske vidst nu forbedret, men det

er fortsat meget vanskeligt for det franske selskab at tjene penge på det danske marked.



Overalt ser det ud til, at TDC

- det gamle danske monopol - løber af med sejren.



TDC er til salg og har været det længe. Selskabets amerikanske

ejer, SBC-koncernen, som har arvet selskabet takket være en række fusioner i USA, har ikke tele-området som et fokusområde.



Et

salg kan imidlertid trække ud, for ingen af de selskaber, som det ville være naturligt for TDC at arbejde sammen med,

har penge i øjeblikket. Det gælder f.eks Deutsche Telekom.



Det er svært at se, hvordan den konsolidering,

som er nødvendig i telebranchen, kan gennemføres. Hvem skal købe op og for hvilke midler. Samtidig besværliggøres

oprydningen af, at kapaciteten på teleområdet består, selvom selskaber forgår. Skal en oprydning give mening,

er der med andre ord behov for ny vækst i sektoren. Og den er der ikke udsigt til lige nu.



De bedrøvelige tilstande

i telesektoren får flere til at sige, at teleliberaliseringen er ved at udvikle sig til en fiasko.



Det er imidlertid en

stærkt forhastet konklusion. Uden en liberalisering ville et selskab som TDC aldrig være forvandlet fra et sløvt

offentligt monopol til den moderne veldrevne forretning med et stort og relativt billigt produktudbud.



Men selvfølgelig

skal TDC have konkurrence for at blive på toppen, og selskabet må ikke udnytte den sitaution, at det alene kontrollerer

det gamle fastnet. At konkurrence er effektivt, kan vi se på mobiltelefonområdet. Men her er der også flere konkurrerende

net.



Det er i sidste instans op til Telestyrelsen og Folketinget at skabe lovgivningsmæssige rammer, der sikrer, at TDC

får mest mulig konkurrence. Og indtil det sker, må styrelsen gribe ind med de nødvendige reguleringer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen