Berlingske Business
LIVE
07:25 Det skal investorerne holde øje med

TDC i UMTS-problemer

TDCs milliardstore UMTS-investering tager i bedste fald mindst seks år at hente hjem, og samtidig har teleselskabet problemer

med sine leverandører af infrastruktur. Herudover frygter TDC for øget konkurrence på markedet.


- Hvornår

UMTS-investeringen bliver rentabel kommer an på, hvor hurtigt kunderne tager de nye tjenester til sig. Men hvis man arbejder

med en tidsramme på mindre end 5-6 år, har man et problem. Det handler om at opstille nogle realistiske forudsætninger,

siger chefen for UMTS-afdelingen i TDC Mobil, Lars Lolk Hauge.


UMTS kaldes også for tredje generations mobiltelefoni. Her

kan kunderne via mobiltelefonen overføre data og transmittere forskelllige former for multimedia, f.eks. videoklip og musik.

TDC regner med at kunne lancere UMTS i løbet af 2003 - mere sandsynligt i 2. halvår 2003 end i 1. halvår.


-

Vi er lidt i en situation, hvor vi siger "klap lige hesten et øjeblik". Det kan godt være, at vi kommer lidt

senere end de andre. Vi regner med at kunne lancere UMTS-teknologien i løbet af 2003, men det er mere sandsynligt, at det bliver

i 2. halvår end i 1. halvår, siger Lars Lolk Hauge.


Han forudser, at en femtedel af befolkningen vil kunne bruge

UMTS-nettet ved lanceringen - men det afhænger af, hvor i landet, de bruger telefonen. TDC vil naturligvis først skabe

dækning i de store byer.


Telestyrelsen stillede ved auktionen krav om, at UMTS-nettet skal dække 30 pct. af befolkningen

i 2004 og 80 pct. af befolkningen i 2008. Nettet bliver ikke helt landsdækkende, da en sådan investering ikke vil være rentabel.


TDCs

lancering af UMTS-tjenesterne vil komme til at halte efter konkurrenterne, fordi TDC venter på leverandørerne af infrastrukturen.


-

Vi er lige nu i licitation om køb af den infrastruktur, vi skal bruge. Vi er i en masse forhandlinger med leverandører.

Vi kigger på, om det, leverandørerne nu lover, også ser ud til at holde vand. Vi har dårlige erfaringer fra

tidligere, og vi vil ikke være prøveklud for noget, der ikke virker. Der vil ikke være meget sjov ved at lancere

et nyt net, og der så er en masse problemer bagefter, siger Lars Lolk Hauge.

Ny konkurrent truer

Men samtidig med, at TDC

venter på leverandørerne, skal teleselskabet også tage hensyn til, at der kommer en ny konkurrent på markedet.

Udover TDC vandt Orange, Telia og det hidtil ukendte Hi3G en UMTS-licens ved auktionen i efteråret 2001.


- Med Hi3G er

der en spiller mere. Det kommer til at handle mere om at stjæle markedsandele end at få andel i væksten. Konkurrencen

bliver mere intensiv, og tjenesterne kommer til at trække læsset, spår Lars Lolk Hauge.


Han forudser, at det

for teleselskaberne handler om at tilbyde interessante tjenester til de rigtige priser. Tjenesterne skal have en vis nyttefunktion,

mener han.


Indtil UMTS-nettet lanceres må kunderne "nøjes" med det nuværende GSM-net, som er ved

at blive udbygget med GPRS-tjenester. GPRS kan kaldes for 2-1/2 generations mobiltelefoni.


- For os er UMTS et supplement til

GSM mere end en erstatning. Der kan godt laves en masse ting på GSM-nettet, hvor man ikke nødvendigvis skal bruge UMTS.

De to net skal integreres, siger Lars Hauge.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen