Del : SMS
Berlingske Business

Takt og tone på arbejdspladsen

»Hold da op, hvor du ligner en, der har været på druk hele natten,« er en helt legitim måde at sige godmorgen på i de fleste skurvogne. Men den hilsen vil formentlig blive opfattet temmelig negativt i mange kontormiljøer.

Artiklen fortsætter under annoncen

Jeg har tre chefer inden for en radius af 20 meter. Den ene tiltaler mig alene i professionelle sammenhænge og giver måske et anerkendende nik til godmorgen. Den anden er til tider leveringsdygtig i et par sjove kommentarer. Men alting til rette tid. Hos min sidste og nærmeste chef er grænserne mellem arbejds- og værtshussnak nærmest udflydende. I tonen er vi mere kammerater end chef og ansat. Så det er i bogstaveligste forstand en udfordring at stille den rette mine op, afhængig af hvilken chef der tiltaler mig.

Er det din opfattelse, at cheferne kæmper en lignende kamp for at holde kasketterne på plads?

- Over tid er forskellene mellem chef og medarbejder i mange tilfælde blevet udvisket. Til daglig er kommunikationen venskabelig og i øjenhøjde. Men pludselig træder chefen i karakter som leder, og så er det, at problemerne opstår. Det er derfor utroligt vigtigt, at arbejdsgiveren er opmærksom på, hvornår han går fra at være kammerat til at være leder. For det er typisk dér, misforståelserne opstår, siger advokat i 3F Jesper Schäfer Munk, der har ført mange sager på vegne af medlemmerne mod chefer, der har fået kommunikationen galt i halsen.

Ikke kedeligt

Som mange af mine kollegaer sætter jeg pris på den venskabelige omgangstone med min nærmeste leder. Den er en del af det, der gør mig glad for at møde på arbejde hver dag. Så måske vil det lægge en dæmper på stemningen, hvis chefen hele tiden skal træde med listesko.

- Det kan det godt gøre, men tonen behøver ikke at være unaturlig og kedelig. Man kan eksempelvis bruge den frie tone i virksomheden som en del af sin branding allerede i stillingsopslaget. Der findes jo lige så mange omgangstoner og kulturer, som der findes virksomheder, og det er en måde at tiltrække ansøgere, der passer ind, siger Christel Springborg Lyngsie, konsulent i Dansk Erhverv.

Men der er vel grænser for den frie tone?

- Der er også forskel på medarbejdere, så der skal skabes rum til, at en ansat, der ikke bryder sig om tonen, kan sige fra. Desuden er det bedre at foregribe tingene ved at spørge ind til det løbende - også selvom lederen ikke selv synes, der er et problem, forklarer Christel Springborg Lyngsie.

Kommunikationspolitik

En kvindelig kollega sagde for nylig med et glimt i øjet til mig, at hvis mine kollegaer stimlede sammen imod mig og anlagde sag om sexchikane, ville jeg komme til at betale erstatning resten af livet. Det fik mig til at undre mig over, at vi ikke har nogen regler for god takt og tone på denne arbejdsplads.

- Jeg synes, det er en god idé med en »sådan snakker vi hos os«-tekst; særligt hvis det er en kommunikationspolitik, der fastsættes i samarbejde mellem ledelse og medarbejdere, siger Jesper Schäfer Munk fra 3F.

Hos Dansk Erhverv ønsker man en mere dynamisk tilgang til takt og tone end skriftlige regler og rammer.

- Jeg tror, det er uhensigtsmæssigt at formalisere omgangstonen for meget. Pointen er, at omgangstonen kan gøre noget ved trivslen, og hvis en hård og bramfri omgangstone får nogen til at mistrives, skal man naturligvis gøre noget ved det. Konkret mener jeg, at det er bedre at tage en snak om tilfredsheden og trivselen løbende - og følge op på snakken - end det er at sætte ting på skrift, vurderer Christel Springborg Lyngsie.

Der er ikke forlydender om, at en politik er på vej hos os. Så jeg vil blot fortsætte efter bedste evne med at spille bold på samme bane, som min chef. Og jeg elsker rugby.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere