Berlingske Business
LIVE
BREAKING 14:40 Siemens afskediger 600 medarbejdere på vingefabrik i Aalborg

Takt og tone i byggeriet

Danske håndværkere har bøvl med ryet. Men det er ikke en naturlov, at det skal være opslidende at have håndværkere

på besøg. Derfor lancerer Byggeriets Arbejdsgivere, BYG, nu et servicekoncept, der skal sikre rene linjer mellem virksomheder

og privatkunder. Konceptet følges op af kurser i takt og tone.


Selvom lørdagens trængsel i det lokale byggemarked

efterhånden sidder som en kronisk træthed i kroppen hos mange danskere, er privatkunderne flittige købere på

markedet for reparation og vedligeholdelse. De danske boligejere og husstande i de private udlejningsejendomme køber hvert

år byggeopgaver for over 50 mia. kr. af de danske byggevirksomheder.


Dermed er privatkundemarkedet det største

delmarked indenfor bygge- og anlægssektoren med ca. 35 pct. af den samlede omsætning på 150 mia. kr. om året.

Det tal har været stigende op igennem 1990''erne, men det har mængden af skrækhistorier muligvis også.


Håndværkersfirmaerne

mærker i hvert fald det øgede fokus, og derfor inviterer BYG, der er interesseorganisation for henved 4.700 håndværksvirksomheder,

nu sine medlemmer på kurser i god opførsel.


- Som organisation kan vi forpligte medlemmerne til at overholde overenskomster,

afgørelser fra Byggeriets Ankenævn og udføre forretningsmæssigt og branchemæssigt ordentligt arbejde.

Men vi kan ikke forpligte dem til at levere en god oplevelse, siger afdelingschef i BYG, Jonas Møller.



Stor tilfredshed

Tidligere

i år bad organisationen analysefirmaet Zirsen Research om at klarlægge privatkundernes oplevelser med bygningshåndværkere

- medlemsvirksomheder som ikke-medlemsvirksomheder. Og resultatet var mere positivt end frygtet.


Deltagerne udviste stor tilfredshed

med det udførte arbejde og håndværk. 88 pct. var enten tilfredse eller meget tilfredse med arbejdet, og 86 pct. ville

anbefale eller har anbefalet de benyttede håndværkere til andre.



Dårlig kommunikation

Kun 10 pct. af

deltagerne havde oplevet, at opståede fejl ikke blev rettet i det fornødne omfang. Der hvor tråden oftest knækkede

var i kommunikationen mellem virksomhed og kunde, og det er her, at BYG med sit servicekoncept har valgt at sætte ind.


-

Byggekunder er ofte engangskunder på et ret kompliceret marked. Ved at opstille ni punkter, som virksomhed og kunde kan gå

frem efter, yder vi begge parter en service, fordi privatkunden også bliver klar over, hvillke spilleregler, der gælder,

siger Jonas Møller.


Pjecen med servicekonceptet, som BYG har udført i samarbejde med Forbrugerrådet, kan

virksomheden udlevere til kunden i begyndelsen af en byggesag. Til større byggesager får kunden desuden en byggesagsmappe,

der ud over folderen vil indeholde plads til diverse papirer, eksempelvis tilbud og aftalesedler.


Foruden at de formelle ting

afklares, hjælper pjecen også til at rydde en række misforståelser af vejen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen