Berlingske Business
LIVE
15:31 Amerikansk aktiemarked åbner med stigninger

Tænk langsigtet og få hurtige resultater

For at virksomhederne kan overføre deres direct marketing aktiviteter til Internettet, må deres kunder og potentielle

kunder (herefter blot benævnt kunder) give tilladelse til det. Det er dyrt og tidskrævende at indhente disse tilladelser,

men de kan til gengæld også være meget værdifulde for virksomheden, hvis de forvaltes godt.



Der er mange

meninger om, hvorledes man bedst forvalter en tilladelse til elektronisk kommunikation med en kunde. Min mening er, at enhver virksomhed

kan teste om de forvalter kundens tilladelse godt nok ved at stille sig selv 3 simple spørgsmål hver gang de kommunikerer

med kunden:



1. Er det interessant for kunden?



2. Er det sjovt for kunden?



3. Lever det op til kundens forventninger?



Egentlig

ville spørgsmål 3 være nok, men ofte ved man ikke, hvad kunden forventer. Hvis ikke der kan svares ja til mindst

ét af de tre spørgsmål, så forvaltes kundens tilladelse ikke godt nok!



Marketingfolk er vant til, at

budskaber skal gentages mange gange for at give resultater. En af grundene til dette er, at de enkelte modtagere i målgruppen

kun ser budskabet, en brøkdel af de gange det vises. Når en virksomhed sender sin første direct e-mail er det

imidlertid næsten alle modtagere, der ser den - om ikke andet ser de emneteksten og afsendernavnet. Hvis emneteksten og afsendernavnet

ser ud til at have modtagerens interesse, vil mailen blive åbnet og indholdet læst. Hvis indholdet ikke lever op til modtagerens

forventninger, så forringes chancen for, at den næste mail fra virksomheden bliver åbnet. Der skal derfor ikke sendes

ret mange e-mails med det samme budskab, før modtagerne mister interessen. Virksomhederne gør ofte den fejl at de nedprioriterer arbejdet

med at lave indhold, som modtagerne finder interessant eller sjovt. Det bliver en venstrehåndsopgave at tage materialet fra

brochuren eller den postale direct mail og få det sendt ud på en e-mail. Problemet er, at det traditionelle direct marketing

materiale som regel kun er interessant for dem, der er parate til at købe her og nu. Det er ofte kun en meget lille procentdel

af modtagerne, som er parate til det. Hvis interessen skal bevares hos den største del af modtagerne skal mailen derfor også

være interessant for dem der ikke er parate til at købe her og nu.



Det er meget branche / produktafhængigt,

hvad der skal til for at gøre en e-mail interessant for modtagere der ikke er parate til at købe. Isabella Smith har

f.eks. succes med e-mails, der stort set kun indeholder produktinformationer. Til gengæld er der nye produkter med hver gang,

og nyhedsbrevene er flot sat op, med gode billeder og velskrevne tekster. Det gør at modtagerne synes, det er en god oplevelse

at læse dem - uanset om de vil købe eller ej. Den bedste måde at afgøre, hvad modtagerne ønsker, er

at spørge dem. Her er endnu en fordel ved at have fået tilladelse til at kommunikere elektronisk: Det er meget billigt

at spørge modtagerne hvad de ønsker. Læg et spørgeskema på Internettet og send en mail med invitation

til at besvare det. Responsen er størst, hvis der gives belønning for at svare. Belønningen behøver til

gengæld ikke være særlig stor for at øge responsen.



Som regel er det bedre at sende en e-mail med 2

meget aktuelle budskaber en gang om ugen, end det er at sende en e-mail med 8 mindre aktuelle budskaber en gang om måneden.

Hvis systemerne er sat rigtigt op er arbejdet stort set det samme, det er kun planlægningen, der er anderledes. En stor amerikansk

analyse fra Norman Nielsen Group (Jacob Nielsen) viser også klart, at korte e-mails læses hyppigere.



Ca. 80 pct.

af responsen på en e-mail kommer typisk indenfor de første 2 dage, hvis mailen er sendt til virksomheder og typisk indenfor

5 dage, hvis mailen er sendt til private. Det giver også en oplagt mulighed for at teste forskellige budskaber på mindre

grupper, uden at det går for meget ud over tidsplanen.



Forestil dig, at du har en Sportsforretning som udgiver et e-mail nyhedsbrev

til kunder og potentielle kunder. Hvis du spørger modtagerne, hvad de ønsker i deres nyhedsbreve, og de svarer at de

ønsker information om aktuelle motionsløb og gode råd til planlægning af deres træningsaktiviteter.

Så skal det ikke forhindre dig i at give dem gode tilbud på løbesko og andre produkter, der er relevante for deres sportsinteresse.

Men hvis du kun giver dem tilbudene, og ikke den anden information, så holder de op med at læse dine e-mails og ser derfor

heller ikke dine tilbud.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen