Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

Succes for dybfrost på internettet

Når danskerne er begejstrede for dybfrost, og de efterhånden også udviser begejstring for udnyttelse af internettet,

kan det næsten ikke komme bag på nogen, at de to ting kan forenes.



Det er lige nøjagtig dét, Ikast-virksomheden

Spar 10 Fryseøkonomi har gjort. Den seks år gamle familieejede virksomhed begyndte i 1996 sit virke med at sende brochurer

ud i det vestjyske område fra Esbjerg i syd til Limfjorden i nord. Kunderne kunne så sende en kupon retur med bestillinger på

brochurens dybfrostpakker.



I brochuren havde Ikast-virksomheden oplyst, hvornår dens kølebil ville være i

de forskellige byer med henblik på levering. Der var ti varenumre inden for dybfrost at vælge imellem, og kunderne tog

godt imod tilbuddet.

Fra 4 til 18 biler

Fire frostbiler og seks ansatte udgjorde startgrundlaget. I dag er der 14 fryse/kølebiler

og 25 medarbejdere. Fire nye biler kommer til i første kvartal af 2003.



Brochurerne er fortid. I dag nøjes Spar

10 Fryseøkonomi med at annoncere i kuponkataloger og visse ugeblade. Størsteparten af de nye kunder, og dem kommer der

1.500 nye af hver måned, hentes via mund-til-mund metoden i og med, at eksisterende kunder præmieres for at anbefale selskabet

til nye kunder. De samme eksisterende kunder modtager fortsat hver måned en bestillingsliste med posten.



Men det er ikke

hele forklaringen på successen. Det er langt fra hele forklaringen.



Spar 10 Fryseøkonomi begyndte nemlig i 1999

at tilbyde sine varer via internettet, og netsalget udgør i dag ca. 15 pct. af omsætningen.



Jesper Thomsen, søn

af virksomhedsstifterne, Eva og Hans Thomsen, og ansvarlig for kommunikationen ud af huset, an-slår, at netsalget om fem år vil

udgøre halvdelen af omsætningen.



Midtjydernes netstrategi har været forsigtig. På sigt bliver det muligt også

at betale via nettet, men indtil videre har man fastholdt en procedure, hvor der godt nok bestilles via nettet, men hvor betalingen foretages

via "gode, gamle" girokort.



- Det er helt bevidst, vi har valgt denne strategi, for vi ved jo, at mange fortsat er

nervøse ved at betale over nettet. Imidlertid bliver flere og flere, især via home-banking, fortrolige med betalinger

over nettet, og vi vil inden for relativ kort tid give vore kunder denne valgmulighed også. Imidlertid har vi ikke planer om

at sløjfe giro-kortene inden for en overskuelig årrække. Kunderne skal have en valgmulighed. De skal ikke tvinges,

forklarer Jesper Thomsen, der har en bankfortid.

Tillid

I forvejen er postordre/netsalg en salgsform, der fordrer stor tillid

til leverandøren, erindrer han om.



- I et supermarked kan du jo altså gå rundt og vurdere varen. Det kan du ikke

hos os. Derfor skal du tro på, at du får produkter af en høj kvalitet til en rigtig pris, og det siger næsten

sig selv, at vi meget hurtigt ville blive blæst omkuld, hvis vore leverancer ikke lever op til kundernes forventninger, tilføjer

han.



Spar 10 Fryseøkonomi, hvis årsregnskab netop er blevet tilgængeligt hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen,

har i dag ca. 40.000 faste kunder. Regnskabet tegner billedet af en virksomhed i vækst.



Samtidig øges antallet af

varenumre. Der er i dag ca. 60 varenumre at vælge imellem på nettet, og spændvidden er stor fra kød, brød

og grøntsager til is og vin.



Jesper Thomsen er ikke selv overrasket over, at det midtjyske koncept har slået an

ude hos forbrugerne.



- Jeg tror, at mange gerne vil slippe for den ofte stressende og tidsrøvende tur i supermarkedet

efter varer, de stort set skal købe hver dag. De ser fordele i at kunne bestille deres varer i ro og mag derhjemme, og vores

netforretning har jo reelt åben 24 timer i døgnet, siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen