Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Store besparelser at hente på mobiltelefoni

Mobilregningen er nu en større udgiftspost end fastnettelefonen hos langt de fleste firmaer. Men firmaerne glemmer af udnytte

denne kendsgerning til at få rabat.


Det uafhængige telerådgivningsfirma Netplan har undersøgt ti udvalgte virksomheders

forbrug af telefoni og det overraskende resultat er, at mobiltelefoni i gennemsnit udgør 59 pct. af den samlede regning for minutter

og opkald, mens 41 pct. af regningen er fastnet-til-fastnet-trafik.


- Mange virksomheder har en opfattelse af, at mobiltelefonforbruget

er langt mindre end fastnetforbruget. Målt i antal talte minutter er den opfattelse også rigtig, men den kontante afregning

af forbruget viser noget andet, siger direktør Torben Rune.


I undersøgelsen er virksomhedernes forbrug på

opkald fra fastnet til mobil, mobil til mobil og mobil til fastnet gjort op.


Dette forbrug er sammenlignet med fastnet til fastnet.

Der er alene sammenlignet på samtaleomkostningerne - abonnementerne indgår ikke i regnestykket.









Størst

vækst i erhverv

- Det er den store prisforskel, der er imellem fastnet og mobilnet, der gør det store udslag. Derudover

har virksomhederne været bedre til at opnå favorable vilkår for indkøb af fastnet-telefoni som indkøbes

centralt, hvorimod mobiltelefoni ofte købes mere vilkårligt og dermed er vanskeligere at få en indkøbsordning

på, siger Torben Rune.


Mette Søeborg Ahorlu, teleanalytiker hos IDC, er enig i den trend, som Torben Rune beskriver:


-

Virksomhedernes udgifter til fastnet og mobiltelefoni nærmer sig hinanden, men jeg tror stadig, at fasnettelefoni fylder mest.

Men den fremtidige vækst i mobilforbruget vil mobilselskaberne først og fremmest hente hos virksomhederne, siger IDC-analytikeren.


IDC

vurderer, at dansk erhvervslivs forbrug af fastnettelefoni vil falde fra 5,87 mia. kr. i 2001 til 5,712 mia. kr. i 2005.









Endnu

mere mobilsnak

Mobiltelefoni udgør den væsentligste del af telefonregningen i mange firmaer, viser en gennemgang af udvalgte

virksomheders telefonregninger.


IDC opgør ikke erhvervslivets forbrug af mobiltelefoni for sig selv, men private og virksomheders

forbrug af mobiltelefoni vil stige fra 9,26 mia. kr. i 2001 til 13,9 mia. kr. i 2005.


Torben Runes konklusioner baserer sig på

gennemgangen af telefonregninger hos store virksomheder med 100 til 1000 medarbejdere, men mindre og mellemstore virksomheder har

forholdsvis større udgifter til mobiltelefoni end fastnettelefoni.


- I nogle branche med mange små og mellemstore

virksomheder som eksempelvis håndværksvirksomheder og entrepenører er forretningen lagt om, så den styres

via mobiltelefoner. Denne type virksomheder er ikke opmærksomme på det besparelsespotentiale, som kan nås med integrerede teleprodukter.




- Det vil sige teleydelser som kobler mobiltelefoni og fastnettelefoni. De køber ofte mobiltelefon og fastnet hver for

sig, siger Torben Rune.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen