Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Storbanker risikerer kundeflugt

De tre danske storbanker risikerer at miste et massivt antal kunder blandt

de små og mellemstore virksomheder i de kommende år. Bankernes hidsige jagt på et større overskud og afkast

til aktionærerne, presser kunder så meget at utilfredsheden blandt de mindre erhvervskunder er udtalt.





Det

resultat springer tydeligt frem i en bankundersøgelse som Institut for Oponionsanalyse a/s, har lavet for ErhvervsBladet.


Undersøgelsen

bygger på 1750 besvarelser blandt små og mellemstore virksomheder fra 100 ansatte og nedefter. Og den viser, at op mod

37 pct. af de små og mellemstore virksomhederne finder, at det er sandsynligt eller meget sandsynligt, at de har skiftet bank

inden for de næste to år.


Målt på de enkelte banker ser det værst ud for Danske Bank, Nordea og

BG Bank. Præcist 43 pct. af de mindre erhvervskunder hos Danske Bank regner med at sige farvel til landets største bank

inden der er gået to år. De tilsvarende tal for Nordea og BG Bank er henholdsvis 46 pct. og hele 53 pct. for BG Bank.





Gulerod

i stedet for pisk


Omvendt er der kun 26 pct. af de mindre erhvervskunder blandt medlemmerne af Lokale Pengeinstitutter, der regner

med at skifte bank inden længe. En markant forskel, som ikke kommer bag på en af landets førende bankeksperter

Bjarne Jensen fra BJ Consult.


- Nordea og Danske Bank hylder aktionærerne og begrebet shareholder value i alt for høj

grad. Det drejer sig næsten udelukkende om at tjene penge, og hver eneste transaktion, som kunderne laver, skal koste penge,

siger Bjarne Jensen, der fremhæver, at bankerne kan drive adfærden hos deres kunder enten med gulerod eller pisk.


Storbankerne

har helt klart taget pisken i brug, mener Bjarne Jensen.


- Bankerne har haft nogle rigtige gode regnskaber de senere år,

og alligevel skal resultaterne være endnu bedre. Men det er kunderne, der kommer til at betale gildet via flere gebyrer, og

man skal tænke på, at mange virksomheder også er glemt på deres økonomi for tiden, siger Bjarne Jensen.


Han

mener ikke nødvendigvis, at et væld af mindre virksomheder rent faktisk vil gøre alvor af snakken og smække

med døren hos Nordea, Danske Bank og BG Bank.


- Det er ønsketækning, når mange virksomheder siger,

at de vil skifte bank. Men storbankerne burde gøre noget mere for at forbedre deres produkter. Kunderne skal strømme

til banken, fordi det er et godt sted at være, siger Bjarne Jensen.


I Danske Bank indrømmer ordførende direktør

Peter Straarup, at resultaterne ikke er alt for pæne.


At op 43 pct. af de små og mellemstore virksomheder ønsker

at sige farvel til Danske Bank er for højt, mener Peter Straarup.


- Det er ikke godt nok, og vi håber bestemt ikke,

at 40 pct. af de mindre erhvervskunder rejser. Men utilfredsheden skyldes sandsynligvis, at vi har indført et gebyr på

indbetalinger. Den sag er i frisk erindring hos mange kunder, siger Peter Straarup.


Han er godt klar over, at det er en balancegang

at tilfredsstille både aktionærer og kunderne på samme tid.


Men han mener ikke, at den balance er tippet over

til fordel for ejerne af banken på bekostning af kunderne.


- Det er således, at hvis vi klemmer vores afkast, giver

vi afkald på ambitionerne på at blive større, og det vil vi ikke, siger Peter Straarup, der ikke har nogle konkrete

tiltag i støbeskeen for at holde på de små og mellemstore virksomheder.


Side 2

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen