Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Stærks særkende er slået igennem

Virksomheder, der vil noget og har forstået værdien af at fortælle en god historie om sig selv, arbejder tæt

sammen med et godt reklamebureau. Og gode reklamefolk er strategiske partnere, der bliver lukket ind på direktionsgangen i stedet

for at snige sig igennem til marketingafdelingen.



Det vurderer indehaveren af det knap ni år gamle Stærk Reklamebureau

as i Vejle, Steen Stærk. Som udbryder fra et andet bureau har han skabt en virksomhed med nu 34 medarbejdere og en række

stærke mærkevarekunder i Skandinavien. 35 pct. af omsætningen hentes i udlandet.



- Vi vil være det bureau

i Jylland, de østdanske kunder tænker på først, når de bliver træt af de københavnske

bureauer. Væksten skal fortsætte med 25-30 pct. om året, selv om vi da kan mærke, at verden ser lidt anderledes ud

efter recessionen, siger Steen Stærk, 41 år.

Særkende

Jensens Bøfhus med de smilende, uformelle

værtinder var Steen Stærks første store kunde, som han har haft tre gange og selv har opsagt samarbejdet med for

et års tid siden.



Værtinderne er et eksempel på begrebet særkende, som han sammen med bureauets andre

tænkere opfandt midt i 90''erne, da Jensens Bøfhus var smuttet første gang, og der var for langt mellem kunderne.



Selv

om A.P. Møller formentlig aldrig har kendt begrebet, er udtrykket "rettidig omhu" og den lyseblå farve blevet

et særkende.



På den måde kan alle virksomheder finde frem til deres særkende, som kan bruges i markedsføringen.



-

Da vi opfandt begrebet, var vi selv i en situation med branding og brochurer som alle de andre bureauer. Særkende hviler på

fire grundpiller: Det skal skabe genkendelse, vække sympati, afspejle værdierne og differentiere virksomheden i forhold

til konkurrenter, siger Steen Stærk.



Der findes fem måder at skabe særkende på. For eksempel svang Lars

Larsen sig op på lave priser på sengetøj, mens Hjem-Is fandt et unikt koncept med at køre is ud til kunderne.





De øvrige er: Den gode historie - Body Shop, kommunikator - "L''easy - det er Peter" og produktdesign -Toblerone.



Internt

foretrækker Steen Stærk coachrollen ved først at angive retningen og derefter lade selvstyrende grupper finde vejen

til målet. Hidtil er det gået stærkt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen