Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

Stadig stort salg af vinterdæk

Danskerne kører stadig med vinterdæk, selvom Færdselsstyrelsen anbefaler, at man beholde sommerdækkene på.

Det viser salgstal fra Dæk Specialisternes Landsfor-ening



Færdselsstyrelsen kom med sine udtalelser sidste vinter

- og har atter sendt dem ud i år. Oplysningerne, der går på at bremselængden er kortere med sommerdæk

i tørt føre, kom bl.a. ud i radioens program Trafik på 4''eren, men Skovgaard var ihvertfald glad for at man blev

hørt.

Tæller vinterdæk

- Vi har kun hørt at salget af vinterdæk har været tilfredsstillende. Meget

få har haft svært ved at få særlige dækønsker opfyldt. Men først, hvis vi får meget

sne, vil vi nok opleve en direkte mangel. Der sælges ca. 600.000 vinterdæk om året og 1,8 mio. sommerdæk -

og det har ikke ændret sig i år, siger direktør Torben Skovgaard, Dæk Specialisternes Landsforening, til

ErhvervsBladet.



Torben Skovgaard peger på, at man i januar i år (2002) var ude for at tælle vinterdæk

på landsbasis. Man tæller et udsnit på 2.000 biler - og tallet var 46 pct. pct. Et ganske højt tal - svarende

til 750.000 biler.



- Vi gentager tællingen næste år og er spændt på udfaldet, siger Torben Skovgaard.



Bor

man midt i København, Århus eller en anden større by og man ikke skal ud på landet - så vil mange

måske kunne klare sig vinteren igennem på sommerdæk, men bor man på landet eller lejlighedsvis kommer udenfor

selve byområdet, så er de fleste eksperter ikke i tvivl om, at vinterdæk er den bedste løsning til bilen.



-

Det er individuelt, men generelt bør man skifte til vinterdæk, hvis man kører i en bil med egentlige sportslige

lavprofildæk - eller kommer, hvor der ikke nødvendigvis er ryddet sne, siger Søren W. Rasmussen, Forenede Danske

Motorejere, FDM, til ErhvervsBladet.

Topdanmark er for

Forsikringsbranchen går ind for, at bilisterne skifter til

vinterdæk. Distriktschef Birgit Vadum fra landets næststørste skadesforsikringsselskab, Topdanmark, anbefaler at

man skifter til vinterdæk, når temperaturen når ned til syv grader.



- Kan man undgå bare ét lille

uheld i løbet af vinteren, er ekstraudgiften tjent hjem - og mere til, udtaler Birgit Vadum til "Dækspecialisten"

- brancheblad fra Dæk Specialisternes Landsforening.



Hun understreger, at alene selvrisikoen for mange bilejere er betydeligt højere

end for et sæt vinterdæk. Hertil kommer tab af bonus.



Diskussionen omkring valg af dæk til vineteren opstod

sidste vinter, da

Bedste sikkerhed

- Vi mener fortsat at vinterdækket giver den bedste sikkerhed. Ser man på vores

nordiske nabolande og især Tyskland, er der klar enighed hos myndigheder, at vinterdæk er at foretrække. I Sverige

kører 70 pct. af bilerne mellem 1. november og 15. april endda med pigdæk, som er bedst i glat føre, siger direktør

Torben Skovgaard.



Torben Skovgaard mener tilmed, at helårsdæk er et kompromis mellem sommer- og vinterdæk -

og ikke optimalt til nogen af delene. I Tyskland kræver myndighederne ved kørsel med såvel vinter- som helårsdæk,

at der sættes en mærkat på rattet, som fortæller om den maksimalt tilladte hastighed med disse dæk.

Et T-mærket dæk må f.eks. kun køre 190 km/t - og det kan ofte sidde på en ganske hurtig bil.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen