Berlingske Business
LIVE
07:59 Dårligt vejr lægger en dæmper på Unibrew-forventninger

Sponsorater og uafhængighed

I et væk har håndbold- og TV-bosser fra diverse klubber og kanaler stået i kø for at brokke sig . Under overskriften

"TV-bosser i krig om sponsorat" fortæller DR Sportens Peter Nørrelund i Ekstra Bladet hvordan han var "chokeret

da han hørte om aftalen", der ifølge ham indeholder "potentielle interessekonflikter og en massiv blanding

af journalistiske og kommercielle interesser". Andre steder har bosser for Viborgs konkurrenter i TDC-Ligaen krævet TV-2''s

håndboldaftale genforhandlet! Alt sammen fordi at TV-2 Sporten i deres øjne ikke kan tillade sig at handle som de gør.Hvorvidt

der er tale om en reel bekymring for branchens udvikling, utryghed som bunder i uvidenhed eller om det blot er "rønnebærrene

der er sure for dem der ikke kan nå dem" kan umiddelbart være svært at gennemskue, men lad os lige prøve

at anskue fakta:



En sponsoraftale er indgået på markedsvilkår mellem to virksomheder, den ene har behov for

penge, den anden for at understrege sin passion for den verden som den lever af at formidle: Sportens verden!



I mine øjne

minder det meget om Carlsberg, når de kommunikerer deres "Part of the game" fodboldkoncept ved rent faktisk at indgå

sponsorater med fodboldklubber.



I Viborg TV-2 historien er det endda så smart gjort, at TV-2 har mulighed for, at eksponere

sit eget sponsorat.



Som sponsorrådgiver, er det derfor svært, at komme op med andet end følgende 2 kommentarer

til udviklingen



1. Godt gået Viborg



2. Godt gået TV-2 Sporten



For Viborgs vedkommende må jeg bøje

mig i støvet! En klub med 1 point for 16 kampe har som udgangspunkt et sponsorprodukt med sportslig holdbarhed som en liter

letmælk i en sauna! Når man på det grundlag, alligevel er i stand til, at hive et hovedsponsorat i land, maner det

til respekt! At respekten primært kommer til udtryk som misundelse fra en række TDC liga-kollegaer kan (desværre)

ikke undre mig. Det må da være ærgerligt at konstatere, at nogen er stand til at udvikle sig, mens man selv har

haft alt for travlt med, at få en række rullebander mere i hallen, og et logo mere på spilletøjet. Det handler

om, at skabe værdi for sponsorerne mine damer og herrer!



FCK fik også "tæsk" af konkurrenterne for

deres sponsormæssige enegang med Carlsberg, der dog siden er blevet modtaget med kys-hånd i OB, Esbjerg, FC Århus

og B-93.......



Så igen: Godt gået Viborg!



Hvad angår TV-2 Sporten har man altså "tilladt sig",

at tage egen medicin (ikke doping!) og gennem et spændende sponsorat vise, at man rent faktisk gerne vil associeres med og understrege

den passion, glæde og nerve der er forbundet med sport og tv-transmission af denne. De har altså som aktør i et

marked med stadig intensiveret konkurrence været bevidst om behovet for, at differentiere og brande sig. Da behovet så

var identificeret, har de på fineste vis vist evnen til, at tage nye initiativer for branchen i Danmark. Endelig giver Morten

Stig Christensen på spørgsmålet om TV-2 sportens intentioner med sponsoratet, en god forklaring: "TV-2 Sporten

- vil udover profilering af egne produkter - bruge sit sponsorat til, at sende et æstetisk budskab til håndbold Danmark

omkring afviklingen af kampe. Første konkrete tiltag bliver et reklamefrit gulv i Viborg, der vil være med til, at skabe

flottere TV-billeder". Ydermere omtaler Morten Stig det vigtige i "de få rigtige men mere engagerede sponsorer"

der efterlader et renere men ikke nødvendigvis mindre kommercielt billede, som vi har set det med stor succes i f.eks fodboldens

Champions League.



Så - også her - igen: Godt gået TV-2 Sporten!



Når bølgerne så har

lagt sig: kan man egentlig undre sig over, at kritikken af TV-2 Sporten som sponsor først kommer nu. Men måske krævede det

et helt hold af garderhøje håndboldspillende at vække konkurrenterne: Mig bekendt har Camilla Andersen nemlig spillet

mange håndboldkampe med "TV-2 Sporten" på trøjen, ligesom Bjarne Riis ryttere har været både Frankrig

og "Post Danmark Rundt" med TV-2 sportens logo - i god tv-vinkel.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen