Berlingske Business
LIVE
17:32 Hästens har vundet en kopisag - men tabt en anden

Sparring gav modet til ekspansionen

Virksomheden kaster sig her og nu ud i sin hidtil største satsning. En god mio. kr. investeres. En ny medarbejder ansættes.

En ny teknologi indføres. Firmadomicilet udvides med 170 kvm.

Lyder det ikke af meget?

Måske ikke, men der

tale om en relativ gigant-satsning hos NP Tryk i Holstebro. Den økonomiske satsning svarer til, at store koncerner som Grundfos

eller Vestas investerer en håndfuld milliarder i ét hug. Nyansættelsen er en opskrivning af medarbejderstaben på

næsten 20 pct., og firmadomicilet ved Struer Landevej mere end fordobles med ovennævnte udvidelse.



Sandheden er da

også, at Niels Peter Hansen, som ejeren hedder, i flere år gik rundt med dybe tanker rumsterende - "skal - skal ikke".





den ene side oplevede han stigende efterspørgsel blandt kunderne, hvorfor han ikke sjældent måtte takke nej til

nye ordrer.



På den anden side ville investeringen gøre det personligt ejede foretagende sårbart, hvis der

pludselig skulle ske noget eller, iværksætteren alligevel ikke havde held til at udnytte den nye, større produktionskapacitet

optimalt.

Sparring

Han søgte råd hos TIC Ringkøbing amt, hvor virksomhedsrådgiver Leif Sig Jensen

gjorde ham opmærksom på et nyt projekt, "Sparring med erfaring", hvor SMV''ere med vilje til vækst på

en meget billig måde kan få en sparringspartner i form af en tidligere ex-leder.



Sådan gik det til, at Jørn

Palsten - med tidligere topstillinger i bl.a. Royal Copenhagen, KEW og 2E Ellgaard Equipment i bagagen, mandag den 29. august trådte

ind ad døren til det tidligere gartneri på S truer Landevej nr.6

umiddelbart nord for Holstebro.



Det blev en "Har man sagt A - må man også sige B" samtale. Det blev også en

snak om tog og perroner i overført betydning.



"Står du på en perron og ser et tog komme ind, kan du godt

vælge at vente, fordi du tror på, at næste tog er bedre. Hvis det næste tog er dårligere end det første,

har du taget en forkert beslutning. Så enkelt er det", belærte Jørn Palsten Niels Peter Hansen.

Konsekvens

Formuleret

på en anden måde handlede det om konsekvens.



"Hvis I vælger at investere, får I en større

rentebyrde. Det kræver, at I sælger flere varer - kort sagt øger omsætningen. Tror I på det? Kan I

det? Vil I det?", lød spørgsmålene.



Niels Peter Hansen fik noget at tænke over. Hvis der skulle

sælges mere, måtte han nødvendigvis slippe bogholderiet. Ellers ville der aldrig være tid til mere opsøgende

salg.



Godt tre måneder og godt 30 sparringstimer senere er NP Tryk i fuld gang med at udvide firmadomicilet. En nøglemedarbejder

fra det nu hedengangne Dansk Maskinbroderi er blevet ansat.



Hun skal varetage virksomhedens nye forretningsområde og teknologi

- maskinbroderinger.



Hvad skete der den dag i august?



- Der skete vel det, at Jørn Palsten stillede alle de rigtige

spørgsmål. Vi havde et ønske om, at virksomheden skulle udvikle sig - ikke mindst fordi kunderne kom med flere

forespørgsler, end vi kunne magte, men vi kunne ikke overskue konsekvenserne af en eventuel investering, siger Jonna Hansen.



Hun

er ikke alene ansat hos NP Tryk, men også hustru til Niels Peter Hansen. Parrets bopæl er bygget sammen med virksomhedens

nuværende 130 kvm. produktionsareal.

Business-sprog

Ægteparret slæbte efterfølgende deres nye sparringspartner

med til bank, revisor etc., hvor de fik drog stor nytte af hans business-erfaring.



- Han kan jo det der business-sprog, vi andre

aldrig har lært. Det gør altså det hele meget nemmere, forklarer Jonna Hansen.



De sidste par år har

NP Tryk præsteret vækstrater omkring de 25 pct. Uden den aktuelle satsning var det ikke muligt at fortsætte væksten,

men er NP Tryk en ny koncern en spe?



- Nej, siger Niels Peter Hansen.



- Vores ambition er så afgjort ikke at skabe

en stor koncern. Vores vision er snarere at etablere en virksomhed med - måske en halv snes medarbejdere -, som indebærer,

at Jonna og jeg ikke behøver at arbejde så meget, som vi gør i øjeblikket. At vi økonomisk er relativt

økonomisk uafhængige om en lille halv snes år og, at virksomheden kan køre videre uden os.

BMW-syndrom



spørgsmålet, om ikke det er at lade sig inficere med BMW-syndromet på forkant, griber Jørn Palsten ordet.



-

Det er det da bestemt ikke. Jonna og Niels Peter Hansen er i fuld gang med at skabe en virksomhed med flere ansatte end i dag. De

skaber kort og godt beskæftigelse. Tanken om en stor koncern strider i øvrigt også helt imod kernekompetencen i

virksomheden. NP Tryk er at betragte som et håndskrædderi med fokus på små serier, hurtig levering, høj

kvalitet og et nært og troværdigt tillidsforhold til kunderne. Virksomheden bør for alt i verden ikke satse på

volumenproduktion.



Alligevel er der masser af vækstpotentiale i den vestjyske virksomhed, fastslår Jørn Palsten.



Broderi

kommer nu med i produktpaletten. Med nyt showroom bliver der samtidig lejlighed til at afsætte mange flere produkter til den eksisterende

kundemasse, vurderer han.



NP Tryk lever først og fremmest på at trykke logo, navne mv. på profilbeklædning

og reklamegaver, men der ligger et uopdyrket potentiale i salg af nøjagtig de samme artikler -uden tryk.



Med eller uden

tryk er vejen banet for fortsat vækst.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen