Berlingske Business
LIVE
17:58 På gensyn i morgen

SMV'er får hjælp til eksport

De små og mellemstore virksomheder får nu en håndsrækning i deres kamp for at komme ud på eksportmarkederne. Danmarks

Eksportråd vil bruge flere penge på SMV''erne og vil øge sine aktiviteter for underskoven af dansk erhvevsliv med

15 pct. i år.


Som et led i regeringens konkurrenceevnepakke er bevilllingerne til målrettede eksport-initiativer

for de små og mellemstore virksomheder nemlig vokset med 10,2 mio. kr. i år, så de i alt kommer op på 20,2

mio. kr. Desuden har Eksportrådet fået en pose penge med 37,8 mio. kr. i år, der skal gå til eksportfremme.

Det er fem mio. kr. mere end i det oprindelige finanslovforslag fra regeringen.


I går åbnede eksportrådet så

op for posen og fortalte om planerne for det nye år. Fokusmarkederne kommer til hedde Kina, Rusland, Brasilien samt ansøger-landene

til EU.

Satser på kvalitet

Hertil kommer en række andre initiativer, som gerne skal løfte eksporten fra SMV-virksomhederne.


l

Programmet med eksportpakken bliver udvidet, så næsten 400 virksomheder kan deltage. Det er 150 flere end i dag.


l

Der skal sættes gang i flere netværk af SMV''er i form af eksportvækstgrupper.


l På længere sigt

skal der ske en kompentence-udvikling, så virksomhederne bliver bedre til at bruge e-handel og IT-værktøjer i markedsføring

på eksportmarkederne.


Desuden er der lagt op til, at der skal være flere kollektive eksportfremstød. Sidste

år var der 21, hvilket næsten var en halvering i forhold til året før. Hvor stort tallet bliver i år,

er endnu usikkert.


- Vi har ikke sat noget specifikt talt på, men vi vil ikke længere gå så bredt ud.

I stedet vil vi satse mere på kvalitet og gå efter specielle markeder og brancher, siger bestyrelsesformanden i Danmarks

Eksportråd, Kjeld Ranum.


Og eksportrådet fastholder, at der vil blive skåret ned i tilskuddet til deltagelse

i eksportfremstødene. Fremover kan virksomhederne kun få refunderet 50 pct. af deltagergebyret, hvor taksten hidtil har

heddet 70 pct. For at få plads til at øge aktiviteterne er det nødvendigt med et lavere tilskud, påpeger

Kjeld Ranum.

Blandet modtagelse

Blandt organisationerne bliver initiativerne fra eksportrådet positivt modtaget. Fokusmarkederne

er de rigtige, mens der omvendt er delte meninger om det nedsatte tilskud. Både Handelskammeret og Dansk Handel og Service er

utilfredse.


- Det er et dårligt signal at sende, når tilskuddet til virksomhederne bliver sat ned. Det er dem, eksportrådet

er sat i verden for at betjene, siger udviklingskonsulent i Dansk Handel og Service, Anna Porse Nielsen.


Mens cheføkonom

i Handelskammeret, Jens Brendstrup, mener, at det er ærgerligt, at eksportrådet skærer ned på det punkt og

fremhæver, at der er en glidebane, hvor virksomhederne langsomt vil begynde at overveje, om de skal deltage i fremstødene.


Afdelingschef

i Håndværksrådet, John Aagaard, mener, at det nye tilskud på 50 pct. er acceptabelt. Men han understreger,

at ekstrabevillingen på 10 mio. kr. årligt ikke er meget, når målet er at få realiseret et samlet eksportpotentiale

hos SMV''erne på op mod 28 mia kr.


- De 10 mio. kr. svarer kun til en dråbe i havet, siger John Aagaard med et klart

ønske om at få frigjort flere penge til de små og mellemstore virksomheder.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen