Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Smedegaarden vil producere mere selv

De 10 varevogne hos Smedegaarden Hejnsvig ApS. vil løbende blive skiftet til en mere markant gul farve.


Den fem år

gamle virksomhed på en tidligere landejendom ved Grindsted har indset, at den ikke kan sikre fremtiden ved at være en

undseelig underleverandør langt ude på landet. Derfor må der klarere ydre signaler og mere synlighed til.


-

Vi er nødt til at satse mere på egenproduktion i stedet for det meget pressede marked for underleverancer. Vi har samtidig

i perioder huller i vores montagearbejde, og vi vil kunne udnytte medarbejderne bedre og sikre en mere stabil indtjening ved at producere

mere selv, siger Morten Petersen, der er ansvarlig for smede- og montagearbejdet i firmaet.


Siden hans samlever, Laila Korsgaard,

i 1997 sagde sit faste arbejde som marketingkoordinator hos Flensted A/S op for at hellige sig at opbygge egen virksomhed, har parret

skabt en arbejdsplads med 12 medarbejdere.


Smedegaarden har dog i løbet af sine første leveår erfaret, at

også iværksættere må lægge strategi for at overleve.


Hvad der begyndte med forefaldende smede-

og montagearbejde i lokalområdet, har nu udviklet sig til en virksomhed med mere klart definerede arbejdsområder og ambitioner

om at fortsætte væksten i de kommende år.

Strategien er lagt

Året efter etableringen indledte Smedegaarden

et samarbejde med portfirmaet Crawford


Door A/S om at montere garageporte og tilhørende ramper og sluser hos kunderne.




Den midlertidige aftale varer ved, og tre-fire medarbejdere er nu beskæftiget med Crawford-produkterne.


Siden blev

Hejnsvig-virksomheden tilbudt forhandlingen af Crawford til det private marked i Midtjylland. Det bruger Laila Korsgaard det meste

af sin tid på, ligesom der i fjor blev ansat en sælger i Århus-området. Hensigten er i år at etablere

en afdeling med showroom og egen montør.


Salget af porte har siden ført til en pæn produktion af smedejernstrapper, -gelændere,

-låger og -hegn til det samme eksklusive marked, som Crawford henvender sig til.


- Vi tog det med ud til kunderne, fordi

smedejernsprodukterne henvender sig til det samme kundesegment som portene, og vi har i forvejen smedene og montørerne, der

kan producere og sætte dem op hos kunderne.


- For tiden har vi tre mand beskæftiget med smedejern, siger Laila Korsgaard,

der har HD i afsætning som teoretisk ballast i sit direktørjob.

Nyudviklet truckvogn

Smedegaarden investerede i 2000

en halv mio. kr. i ny maskinpark med forarbejdningsmaskiner.


Samme år fik Morten Petersen ideen til en truckvogn til intern

transport i virksomheder og på lagre. Den er nu klar til at blive produceret i serier med fem vogne ad gangen, og salget ventes

at nå 50 vogne i år.


- Jeg blev irriteret over, at både vi selv og flere af vore kunder bøvlede med

at få gods af en vis størrelse ind i bygningerne. Den større emner skal flyttes, foregår det ofte med et

par pallevogne. Derfor udviklede jeg sammen med et par af svendene, der har lidt opfindere i sig, denne vogn, siger Morten Petersen.


Smedegaarden

vil i fremtiden beskæftige sig med tre hovedområder:


l Salg af Crawford-garageporte til private


l Egne smedejernsprodukter

til private og industri


l Smede- og montageopgaver

Målet er 30 ansatte

Virksomheden venter at runde 10 mio. kr. i omsætning

i dette regnskabsår.


På grund af afmatning det seneste halve år kan det dog knibe med at indfri vækstmålet

på 15-20 pct.


Men i de kommende år vil Smedegaarden vokse. Målet er en medarbejderstab på 30 og nye

bygninger, formentlig i landsbyen Hejnsvigs industrikvarter.


- Man skal på et tidspunkt vælge, om man vil være

så stor, at man selv kan få lidt større frihed, siger Morten Petersen.


Mens bogholderiet er lagt uden for

huset, vil væksten også give mulighed for at ansætte specialmedarbejdere. Smedegaarden vil gerne styrke sig inden

for konstruktion og tegning af nye produkter.


Både Crawford og den voksende kreds af mindre industrivirksomheder og håndværkere,

som Smedegaarden udfører smede- og montageopgaver for, stiller høje krav til kvalitet og dokumentation.


Og så

sætter kunderne pris på firmaets fleksibilitet. Smedegaarden kan sætte 10 medarbejdere på en opgave, hvis

det er nødvendigt. I fremtiden endnu flere.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen