Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Små bryggerier får måske størst glæde af øldåserne

Når øldåserne lanceres med brask og bram den 1. juni herhjemme bliver det uden deltagelse af bl.a. Hancock Bryggerierne i

Skive. Thisted Bryghus har heller ikke nogen dåsetappelinie.


Det har kollegerne hos S. C. Fuglsang i Haderslev til gengæld.

Her investerede man for et år siden i en brugt tappelinie i første omgang med henblik på grænsehandelen,

men også i forventning om, at dåserne på sigt ville blive givet fri i Danmark. Der er mange fællesnævnere

mellem de tre selvstændige, jyske bryggerier, som er omtrent lige store.


En af dem er, at de er skeptiske overfor dåserne,

der bliver dyrere end flaskeøl. En anden er, at de alle, hvis dåserne mod forventning bliver en succes, forventer, at

dåserne vil give de små bryggerier størst fordel.


Forklaringen er enkel. I dag er de tre bryggerier geografisk

hæmmet af returemballagesystemet. Deres beskedne volumen gør det dyrt og besværligt at bevæge sig udenfor

de tre "hjemmemarkeder", henholdsvis Thy-området, Skive-Salling og Sønderjyllands amt.


Kasser og flasker

skal jo tomme den samme vej hjem til bryggeriet. Anderledes forholder det sig med dåserne, som kun skal én vej. Især Thisted

Bryghus og S.C. Fuglsang har forventninger om, at dåse-situationen vil kunne åbne for større "eksport"

til andre dele af landet og såmænd også til det rigtige udland.


- Hvis Carlsberg sælger en dåseøl

herhjemme, sælger de nok en flaskeøl mindre. Ingen tror på, at ølforbruget vil stige som følge af

dåserne, men vi vil måske få et mersalg andre steder i landet, siger direktør Henning Fuglsang, S.C. Fuglsang.

Tappesamarbejde

Hverken

i Thisted, Skive eller Haderslev er man afvisende overfor et tappesamarbejde, selv om der ikke har været konkrete drøftelser.

Fidusen ville være, at Fuglsang kunne udnytte sin tappelinie mere effektivt samtidig med, at Hancock og Thisted Bryghus slap

for at investere i en ny tappelinie.


Den største skepsis over for dåserne finder man hos Hancock, hvor man er i færd

med et glidende generationsskifte. 25-årige Peter Strange Nielsen er ved at blive kørt ind til på sigt skal overtage

faderen, direktør Fritz Strange Nielsens rolle.


Peter Strange Nielsen tror ikke meget på dåserne, og holdningen

deles af selskabets regnskabschef Jørn Jensen. De er trætte af, at al diskussion om øl efterhånden mere

går på emballage og end på indholdet.


- Vi tror ikke, markedet for dåseøl bliver ret stort. De

færreste er klar over, at dåseøl bliver markant dyrere end flaskeøl dels på grund af afgifter, dels

på grund af fremstillingsprisen og genbrugssystemet. Skæver vi til det øvrige Europa, er det kun Sverige, der har

en høj andel af dåseøl, siger Jørn Jensen.


- Desuden bliver der et forfærdeligt bøvl

med dåserne. De skal forsynes med et pantmærke, og man må ikke krølle dåserne, hvis man vil have sin pant

igen. I supermarkedet skal dåserne enkeltvis i automaten. Hvor mange gider det, spørger Peter Strange Nielsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen