Berlingske Business
LIVE
12:25 Faldende renter på stille fredag

Slut med stor mobilvækst

Det vesteuropæiske mobilmarked har nået et mætningspunkt.


De seneste tal fra analysefirmaet Gartner Groups

datterselskab, Dataquest, viser, at væksten i antallet af mobilabonnenter var på 1,3 pct. i første kvartal 2002.

Det er en voldsom nedgang i forhold til den tilsvarende periode sidste år, hvor væksten var på 6,5 pct.


- Det

vesteuropæiske marked har nået et mætningspunkt, og den nedadgående trend vil fortsætte de næste

fire år. Den årlige vækst i markedet vil falde fra 51,7 pct. i årene 1997-2001 til 3,1 pct. fra 2002-2006,

siger senioranalytiker Nick Jones, som var i København tirsdag, hvor han deltog i en mobilkonference arrangeret af Gartner

Group.



pct. har mobiltelefon

Totalt nåede udbredelsen af mobiltelefoner op på 75,2 pct. i første kvartal

2002. Til sammenligning var udbredelsen 67 pct. i første kvartal 2001.


Den svagere vækst er et stort problem for

mobilselskaberne, der står for at skulle investere mange penge i tredje generations mobilnet, de såkaldte UMTS-net. Det

er højhastigheds mobilnet, særligt velegnede til transport af data i form af eksempelvis musik, spil og film.


Flere

forudsigelser går på, at mobilselskaberne skal fordoble abonnenternes forbrug på mobiltelefoni for at kunne finansiere

de nye mobilnet.


- Mobiloperatørerne har et problem. Folk taler mindre i telefonerne, og datatrafikken er ikke steget

væsentligt. De skal finde nye områder at tjene penge på, siger Nick Jones.



Flere partnerskaber

Han tror,

at mobilselskaberne vil forsøge at tjene flere penge på mobile beskeder som SMS og MMS, der allerede har udviklet sig

til en succes.


Markedet for mobilkommunikation mellem maskiner til maskiner og mennesker til maskiner er svært at forudsige,

men kan stige til en markedsandel på 10 pct. om fem år.


Derudover vil selskaberne gøre mere for, at kunderne

ikke skifter selskaber så ofte som nu.


- Nøglen til succes er partnerskaber. Vinderne bliver dem, som åbner

deres net for indholdsleverandører.


- Det er DoCoMo i Japan et eksempel på. Det skal være billigt for indholdsleverandører

at lave tjenester til mobilselskabernes net. Jo flere tjenester der er, desto flere kunder vil bruge tjenesterne til gavn for mobilselskaberne,

siger Nick Jones.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen