Del : SMS

Skipper still going strong

Artiklen fortsætter under annoncen
For tre år siden solgte møbelfabrikant Svend Skipper, Durup i Salling, sit livsværk -Skippers Møbler.



For

få uger siden gik virksomheden konkurs under de nye ejere.



Den i dag 72 årige Svend Skipper reagerede hurtigt og

købte med det samme virksomheden tilbage af konkursboet.



Straks derefter begyndte han at ringe rundt til medarbejdere,

kunder og leverandører. I onsdags forlod det første læs møbler produceret under den nye-gamle ejer fabrikken

i Durup - Skipper er still going strong.



Møbelfabrikanten er en af dansk møbelindustris "grand old men".





Han grundlagde virksomheden i 1956. Først tre år senere blev den til en egentlig fabrik. Produktionslokalerne var

på 150 kvm. I dag har Skippers Møbler 5.500 kvm. under tag.

Bamsestolen

Fabrikkens første og største

gennembrud kom, da man udviklede den legendariske stol nr. 91, der blev kaldt "bamsestolen". Stolen blev over en lang årrække

solgt i et meget stort styktal, og den findes fortsat i mange danske hjem.



Den langvarige salgssucces kan ikke gentages i dagens

moderne samfund, vurderer fabrikanten.



- Tiden er løbet fra møbel-modeller, der salgsmæssigt kan holde gennem flere

årtier med mindre, de er designet af meget berømte møbelarkitekter, hvor det er designernavnet i sig selv, der

sælger, siger han.



Selv har Svend Skipper oplevet branchens op- og nedture på egen krop. Fra en simpel produktion

i et baglokale til en møbelforretning i Durup udviklede han Skippers Møbler til en større fabrik med 75 medarbejdere.





Virksomhedens absolutte storhedstid indtraf i midten af 1970''erne, hvor produktionen og salget af såkaldte pejsemøbler

boomede. Samtidig havde jyderne en stor eksport af rørstole til bl.a. det svenske marked.

Krydstogtskibe

Skippers

Møbelfabrik har også ved flere lejligheder løst store nicheopgaver ved indretningen af krydstogtskibe, hvortil

fabrikken har leveret stole.



Da møbelfabrikken blev solgt for tre år siden var beskæftigelsen nede på 25

medarbejdere. Der var fortsat pæn eksport til Tyskland. I dag er der ingen eksport. Til gengæld er der store visioner.



Men

hvad gik galt?



- Vi kom for sent i gang med at udvikle os og var for længe om at indse, at vi skulle have inddraget nogle

dygtige møbelarkitekter. Sådan er det vel, når det går godt. Men man skal altså huske på, at

man altid skal udvikle sig, forklarer Svend Skipper.



Lektien er lært. Den jyske møbelfabrikant vil nu satse ganske

kraftigt på produkt- og markedsudvikling.



Produktudviklingen foregår i et samarbejde med designhuset O & M Design, der

ejes af de kendte møbelarkitekter Takashi Okamura og Erik Marquardsen. Der vil fortsat blive satset på sofaer og hvilestole.



Samtidig

har virksomheden fået kontakt til et handelshus, som skal repræsentere virksomheden i USA, England og Tyskland.

Ikke

udbrændt

Svend Skipper, der også under de fremmede ejere, arbejdede på fabrikken hovedsageligt inden for udvikling,

har ikke umiddelbare intentioner om at drosle ned.



- Jeg er for gammel til efterløn, jeg spiller ikke golf, og jeg er

frem for alt ikke brændt ud. Jeg brænder i stedet for at udvikle nye ting. Man kan tids nok komme til at hænge med

hovedet, siger han.



Svend Skippers to sønner, Sten og Per Skipper, arbejder begge på virksomheden.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere