Berlingske Business
LIVE
10:17 Total ser synergier og bedre konkurrencedygtighed i Nordsøen

Skiftende tider på valutamarkedet

The Times They are a-changing. Titlen på Bob Dylans berømte protestsang fra 1964 kan udmærket bruges som overskrift

for de bemærkelsesværdige bevægelser vi p.t. er vidner til i valutamarkedet.


Mange analytikere har på

det seneste svunget sig op til malende beskrivelser såsom paradigmeskift, brist af dollarboble, euroens renæssance osv.


Jyske

Bank indrømmer da også i sit ugebrev, at banken også selv har haft - og har -en rem af huden. Men det er faktisk

nogle meget spændende bevægelser, der udfolder sig i valutamarkedet i disse timer og dage.



USD

Rent handelsvægtet

er den amerikanske dollar faldet ud af sengen. Over for de vigtigste samhandelspartnere er dollaren svækket pænt siden

årets start. Den to år lange optrend i den handelsvægtede dollar er nu for alvor brudt.


I øjeblikket

ligger den 117,40, og et brud af 117 vil føre til en test af det yderst vigtige 115 niveau. Et brud af dette støtteområde

vil højest sandsynlig medføre et gensyn med 105.


Mod forventning har faldet i den handelsvægtede dollar ikke

affødt nogen voldsom reaktion hos den amerikanske finansminister Paul O''Neill, som har ansvaret for valutapolitikken. Hårdt

presset tilkendegiver han dog stadig sin støtte til den officielle "stærk-dollar" politik, som han arvede efter den

tidligere demokratiske administration.


Allerede inden sin tiltræden var mange selv meget skeptiske overfor erhvervsmanden

O''Neill''s holdning til den stærke dollar politik. Det er nu også åbenlyst, at den siddende republikanske regering

er noget mere lunken i sin holdning til denne politik, konstaterer Jyske Bank.


Senest har den økonomiske toprådgiver

- Lawrence Lindsey - forsøgt at bagatellisere det seneste dollarfald med henvisning til den to år gamle optrend i dollaren.


Jyske

Bank venter en fortsat svækkelse af dollaren. Hvad man så end skal kalde fænomenet, er og bliver en smagssag. Uanset

navnet, så er den nuværende nedtur for dollaren meget bemærkelsesværdig og ligner en helt klar trend, som

sagtens kan fortsætten en rum tid endnu.



EUR

Hvis man betragter kursudviklingen på EUR/USD er det værd

at bemærke, at EUR/ USD efter bruddet af 93,40 området har brudt et gammelt mønster, hvor EUR/ USD ikke formåede

at bryde tilbage over tidligere toppe. I stedet er kursen nu sat mod de øvrige gamle toppe såsom 96, 98 og 104. Der er således

udfordringer nok på opsiden, og med den fart, som EUR/ USD skyder p.t., synes et gensyn meget realistisk.


- Velvidende

at netop den hastighed, hvormed EUR/ USD stiger, kan være lidt bekymrende for eventuelle korrektioner, vælger vi dog alligevel

at forudsige en højere EUR/USD henover sommeren, skriver Jyske Bank.


Historien viser, at EUR/ USD flyver som en raket,

når den stiger, og tager trappen ned, når den falder. I betragtning af den konstant faldende EUR/USD siden euroens introduktion

den 01. januar 1999 synes det meget logisk. Markedsdeltagerne er simpelthen nervøse for ikke at komme med, når euroens

renæssance atter indfinder sig.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen