Berlingske Business
LIVE
17:58 På gensyn i morgen

Samarbejde er kodeordet

Blodig priskonkurrence mellem landets underleverendører er ikke vejen frem for landets underskov af virksomheder. I stedet

skal virksomhederne lære at samarbejde, at supplere og komplementere hinanden. Formuleret på an anden måde: De skal

løfte hinanden.



Det mener den kommende direktør for det nye videncenter for underleverandører, Peter Aarø

Rasmussen.



- Vi har allerede adskillige meget velfungerende underleverandør-klynger i landet. Dem vil jeg gerne have frem

i lyset, så andre underleverandører kan blive inspireret. I klyngerne samarbejdes der forskelligt. Nogle har et fagligt/teknisk

samarbejde, andre samarbejder om salg og indkøb og andre igen om markedsføring. Vi skal slet og ret have mere opmærksomhed omkring

disse samarbejder og de krav, som et netværk eller en klyngedannelse afstedkommer, siger han.



Succes-målet er han

ikke selv i tvivl om. Spørger man ham om succes om to-tre år, vil han gerne kunne svare:



- Hvis en håndfuld

eller flere virksomheder kan fortælle, at det nye videncenter har løftet dem i form af øget viden, en stærkere marekedsposition,

større omsætning og nye kundeområder, så vil jeg mene, vi kan tale om succes. For at det kan lykkes, bliver

vi imidlertid nødt til at etablere mange flere netværksgrupper blandt underleverandørerne i Danmark. Det er disse

netværk, som skal være drivkraften i udviklingen. Vi skal også have lavet en velfungerende kobling mellem underleverandørerne og

hele uddannelsessystemet.



Det kan være fint nok, at en virksomhed søger råd og hjælp hos en nabo, men

det er ikke nødvendigvis det rigtige eller mest optimale. Det kan godt være, det kræver en højere faglig,

teoretisk bistand. Først og fremmest skal virksomhederne have valgmuligheder.

Vestas

Hvorvidt centret kunne have

bidraget til at afbøde virkningen hos underleverandørerne efter Vestas nedturen, hvor ledelsen bebuder, at en del opgaver

vil blive trukket hjem, svarer han med et måske.



- Jeg vil naturligvis ikke udelukke det. Der er to hoved-strøminger

i det forhold. Den ene er partnerskabet, hvor underleverandøren nærmest bliver en del af producentens organisation. Det

intensive og stærke samarbejde har den fordel, at underleverandøren meget tidligt får et varsel om markedsmæssige

forandringer som tilfældet Vestas i USA. Det giver underleverandøren langt bedre muligheder for at reagere med en længere tidshorisont.

Den anden strøm er, at mange underleverandører vælger at vækste voldsomt sammen med en producent. Det er

meget smerteligt, hvis det pludselig begynder at gå den gale vej, og man har lagt for mange æg i én kurv.



-

Det har vi set tidligere - bl.a. i Vojens, da Gram skar voldsomt ned. Her bør videncentret arbejde på, at underleverandørerne

i højere grad får opmærksomheden rettet mod alternative forretningsområder i stedet for blot at satse på

én vækstkunde.



Længerevarende kontrakter kunne være løsningen, men jeg tror ikke på, at ret

mange store producenter er villige til langvarige kontrakter. Det er tiden alt for foranderlig til.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen