Berlingske Business
LIVE
17:58 På gensyn i morgen

Sæt branding på dagsordenen

Binggeli, Adm. direktør Enterprise BrandhouseMålet med at skabe et stærkt mærke - et brand - er at dette opleves

så excellent, at det berettiger en højere pris end konkurrenternes.


Men hvad stiller vi op med en virksomhed med

gennemsnitlige produkter, gennemsnitlige systemer og en gennemsnitlig historie? Lad os starte med at konstatere, at branding kræver

mod. Mod til at foretage drastiske valg og især da mod til at vælge fra. Branding er som en Maggi terning. Det er essensen

af alle de stærke egenskaber kogt ned og forenklet.


Hvis vi kan demonstrere en unik forskel fra konkurrenterne, er vi kommet langt.

En af de oplagte opgaver er at kigge på mulighederne for specialisering. Ved at vælge, hvad vi skal stå for, er

der mulighed for at skabe en unik position på markedet. Herefter skal vi gøre en dyd ud af de valgte specialer.


Valg

af markedsplads er i samme boldgade. Det er en mental øvelse, som er styrende for forretningsudvikling og kommunikation. Kig

på, hvilke behov I løser - ikke hvilke produkter I fremstiller. Scandinavian Seaways -passagertransport eller en cruiseoplevelse?

B&O - HiFi eller design? Aquado''r er det vand - eller "arbejdsmiljø"? De unikke kendetegn, som gør os

til noget helt specielt, kan også være særlige salgs-og servicekoncepter, som vil gøre livet lettere for

kunderne og sværere for konkurrenterne. Her er stor mulighed for at skabe en position.


Måske skal virksomheden ændre

navn. Et af de helt distinkte kendetegn er virksomhedens navn. Og desværre er der alt for stor konservatisme forbundet med skiftet

til et bedre navn. Det nuværende navn kan være stærkt, og selvfølgelig kræver det gode argumenter at

skifte navn. Men nogle navne er klart nemmere at gøre til stærke brands end andre.


Det er pragtfuldt at se sit eget

navn på døren, men denne stolthed er generelt til hinder for et endnu bedre navn, som er nemmere at markedsføre.

Det betyder, at stifterens og efterkommernes lokale stolthed står i vejen for virksomhedens potentielle landsdækkende

succes. Aksel Jørgensen og Søn har måske været et godt navn for virksomheden lokalt, men verden er blevet

mindre, så navnet skal være større. Homogenitet er endnu en væsentlig dimension. Det, vi står for,

det, vi gør, og det, vi siger, skal pege i samme retning. Slingrekurs er dårlig branding.


Endelig det allervigtigste.

Det er ledelsen, som er ansvarlig for brandet. Det er alt for vigtig en sag at overlade til marketingafdelingen eller brand agencies

som os. Brand management drejer sig om at vise vejen og sørge for, at alle er med. Få det bedste ud af virksomhedens

potentiale - sæt branding på dagsordenen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen