Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Sådan skabes en trend<br>

Det er et af de spørgsmål, jeg tit bliver stillet. Svaret er, at hvis man sætter sig ned ved sit skrivebord og

beslutter sig for at ville skabe en tilfældig trend, så kan man normalt ikke. Når jeg siger normalt, så er

det fordi, man især i én branche, nemlig modebranchen, ikke gør andet. I modebranchen findes en stribe trendsettende

designere, der faktisk løbende skaber nye trends.



Hvis man ikke lige er i modebranchen, er der en meget bedre vej, hvis

man vil være trendsettende: Man kan studerere trendsetterne og lade sig inspirere af deres stil og smag, så kan man koble

sig til en trend - og blive en del af trenden. I Trend Management er der mange eksempler på, hvor virksomheder i alle størrelser

har grebet dét an. Men af de mest overbevisende handler om det amerikanske skomærke Hush Puppies.



I 1994 var det

årlige salg af den klassiske Hush Puppies ruskindsko på 30.000 par sko om året. De blev hovedsageligt solgt til

fængsler og etniske forretninger i Chinatown i New York City. Samme år havde filmen Forrest Gump premiere. Filmen foregår

i USA og skildrer en ung enfoldig mands liv op gennem 1960ernes og frem til 1994. I filmen var brugt mange tidstypiske produkter,

inkl. Hush Puppies-sko. På det tidspunkt var der også en begyndende interesse for vintage-beklædning blandt trendsettende unge

new yorkere, en interesse som fik dem til at købe second-hand Hush Puppies-sko.



Det iagttog Jeffrey Miller, der var stylist

på en Hush Puppies-reklame. Han sagde til ledelsen, at deres varemærke var ved at blive smart igen. Selskabet var netop

begyndt at ryste støvet af sig og var ved at distancere sig fra de gamle skomodeller - "fængselsmodellerne"

- og ville satse på at introducere helt nye modeller. Jeffrey Miller mente, at det var en forkert vej at gå. Han foreslog,

at virksomheden satsede på de gamle modeller fra 1950erne, som trendsetterne købte i genbrugsforretningerne. Ledelesen

fulgte rådet.



Jeffrey Miller kontaktede sin ven, den amerikanske designer John Bartlett, og spurgte om han ville bruge

Hush Puppies retrosko til sin forårsopvisning for sit herretøj i efteråret 1995.



Modejournalisterne og de

andre tilskuere fik et klart signal om, at den trendsettende designer John Bartlett synes, Hush Puppies var trendy.



Jeffrey Miller

kontaktede efterfølgende andre trendsettende amerikanske designere og fik også dem til at bruge Hush Puppies sko i deres opvisninger.

I Los Angeles prydede en 8 meter høj oppustelig bassethund -Hush Puppie-logoet - en af byens trendy tøjforretning i

Hollywood. Kort tid efter kom den dengang populære skuespiller Paul Reubens, også kendt under kunstnernavnet Pee-wee Herman,

ind og købte et par Hush Puppies-sko. Andre kendte fulgte efter.







S amtidig initierede Wolverine en designudvikling

af de klassiske modeller, bla. i nye farver og nye materialer. I 1995 endte Hush Puppies med at sælge 430.000 par klassiske

Hush Puppies-sko. Året før havde de som nævnt solgt 30.000.



I 1996 fik Jeffrey Miller placeret Hush Puppies

sko i en artikel om indholdet i den kendte komiker Ellen DeGeneres skab. Samme år blev Hush Puppies tildelt en Accessory of

the Year Award af Council of Fashion Designers of America. I 1996 solgte Hush Puppies 1.720.000 par klassiske ruskindssko. Året

efter var salget af de samme sko endnu større.



Det interessante ved denne case er, at salget eksploderede uden markedsføring

fra firmaets side. Det var trendsetterne, som markedsførte skoene.



Ved at studere en række lignende cases, viser

der sig en række mønstre i, hvordan en trend udvikler sig. En af de vigtigste nøgler til at få indsigt i

en trend, er at studere trendsetterne, der er de forbrugere, der allerførst til at tage ny og innovativ stil til sig.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen