Del : SMS
Berlingske Business

Rynkeby vil presse juicemarkedet

Rynkeby vil presse juicemarkedet - 1

Den Arla-ejede dansk-svenske juice- og frugtsaftproducent har med en ambitiøs produkt-lancering fra den nye konsoliderede fabrik i Ringe planer om at blive endnu større end Nordens største.

Artiklen fortsætter under annoncen
På det enorme højlager er der 19 meter til loftet og fuldstændig mennesketomt. Den eneste lyd i det lumre lokale, er en elektronisk styret palle fra en af de endeløse rækker, der er sovesal for tusindvis af langtidsholdbare frugtsaftprodukter.

At gøre lageret elektronisk er en rationalisering af måden at opbevare produkter på, der i sig selv har sparet 40 medarbejdere. Den Arla- ejede saft- og juiceproducent Rynkeby i Ringe på Midtfyn har samlet og konsolideret sin virksomhed for at forsvare sin førerplads i saft- og juicebranchen.

På den nye fabrik kan maskinerne nu producere ti procent mere frugtsaft til de nordiske morgenborde. De 175 millioner liter frugtsaft årligt er et resultat af, at produktionen er blevet samlet i Danmark, og at nye friskpressede og økologiske produkter snart når ud til forbrugerne.

En satsning der har hævet forventningerne til omsætningen for dette regnskabsår med en tredjedel til godt en milliard kroner.

- Man kan sige, at der både er afskrivninger, øget markedsføring og meget tryk på innovation, men jeg vil da tro, vi kan lægge en ti-femten millioner på vores bundlinje, vurderer Jørgen Dirksen, der er adm. direktør i Rynkeby.

Det svarer til en øget indtjening på omkring en tredje- del, da resultatet for 2007 var resultatet før skat på 33,1 mio. kr.

Ekspansionsmuligheder

Ifølge den sidste markedsanalyse fra Nelson klarer Rynkeby sig rigtig pænt i forhold til konkurrenterne.

- Det er ikke nogen hemmelighed, at Rynkeby dækker godt halvdelen af juice- og saftmarkedet, og det er så inklusive det, vi producerer til kæderne. Vi har markedsandele på knap halvdelen af markedet med vores egne brands. I Sverige har vi 60-70 procent markedsandele, siger direktøren.

Alligevel er de nye maskiner endnu ikke er presset til sidste dråbe. Frabriksparken i Ringe, der er udvidet med 5.000 kvadratmeter til 25.000 kvadratmeter, har kraft til at producere endnu mere saft, end den allerede nu gør.

- Det, der er mest væsentligt for os nu, er, at vi har fået skabt en platform til at kunne ekspandere videre på den måde, at vi har de fysiske rammer nu, som faktisk kan øge kapaciteten en del. Sådan at forstå, at skulle vi sætte nogle nye hurtige maskiner ind, så er der plads til det, siger Jørgen Dirksen.

Når fabrikken i Ringe kan producere så stor en del af det nordiske juicemarkeds forbrug fra en enkelt fabrik, er det svært at pege på en yderligere organisk vækst. Der-imod kunne der blive tale om samarbejde med andre mindre spillere i Norden.

- Skulle der ske videre ekspansion i Norden, kunne det jo være lige så interessant, at det skete på et tidspunkt med alliancer og opkøb, sådan at vi kan producere andre steder igen.

Rynkeby sidder allerede så tungt på markedet i Danmark og Sverige, at det vil være svært at blive større i de to lande.

- Man kan sige, at den store ekspansion, hvis den skal ske i Norden, må ske i Norge-Finland. Fordi vores position i Danmark og Sverige er sådan i dag, at det nok ville være vanskeligt at forvente en kraftig ekspansion, siger han.

Trusselsbilleder

Selv om kartonerne står i mange dansk-svenske køleskabsdøre, er der dog ingen grund til at negligere de massive udfordringer, som udenlandske giganter kan komme ind med.

For nylig købte The Coca-Cola Company aktiemajoriteten i Kinas største juiceproducent, Huiyan, der til dels også er ejet af franske Danone og det amerikanske Warburg Pincus & Co. En handel til næsten 12 mia. kr., som man da heller ikke har prøvet at ignorere i Ringe.

- Man kan sige, at der er bryggerier og andre spillere, som fokuserer mere og mere på sunde produkter og ønsker at gå ind og tage markeds- andele og kommer ind i vores segment, erkender Jørgen Dirksen.

Men der er også gode penge i mindre juicefabrikanter inden for Rynkebys vigtigste konkurrenceområde i Skandinavien. Således købte den tyske juicegigant Eckes-Granini i sommer den svenske juiceproducent Brämhults for et hemmeligt beløb.

Tyskerne sad indtil da stabilt på 20 europæiske markeder, men ingen skandinaviske. Med en omsætning på 808 mio. euro (over seks mia. kr.) har de planer om at udvide fabrikkens produktion af friskpresset juice – et område Brämhults allerede sidder tungt på i både Danmark og Sverige med brandet Valsølille.

Netop friskpresset og økologisk er en del af det sortiment, som Rynkeby skal blive stærkere på. Selv om de producerer godt 500 forskellige produkter af både egne danske og svenske brands og co-brands vil de i løbet af de næste par uger lancere tre nye slags produkter.

Som noget helt nyt skal fabrikken til at presse appelsiner og æbler i Danmark i stedet for at få koncentratet sendt fra udlandet. Den friskpressede serie er allerede i køleskabene, og om få uger vil tre økologiske smoothies og tre slags vand med frugtsmag følge trop. En satsning der skal være med til at øge væksten med ti procent.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere