Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

Rekord i slæbebådsudgifter

Esbjerg Havn markedsfører sig på sin strategisk gode placering i forhold til en række udenlandske destinationer.

Men på et punkt ligger den vestdanske havn afsides: Bugsering med slæbebåde.


Det er kostbart at opretholde

et beredskab med flere slæbebåde placeret i havnen, når der ikke er opgaver i andre havne i nærheden. Det

betaler de rederier, der benytter havnen, dyrt for.


Da den 225 meter lange og 32 meter brede "Torm Malene" i dagene

2.-5. november i fjor var i Esbjerg for at aflevere godt 43.000 ton kul, kostede besøget 385.000 kr. i alene slæbebådsudgifter.


-

Slæbebådsudgifterne er høje i alle danske havne, men der er mere konkurrence om opgaverne i Storebælt, hvor

det er nemmere at få fremmede bugserskibe fra Tyskland og Polen. Det er dyrt for andre bugserselskaber at komme til Esbjerg,

siger operationschef Anne Mentz Hansen, Dampskibsselskabet Torm.

Tilskud til bugsering

Det altdominerende danske bugserselskab,

det A.P. Møller-ejede Svitzer A/S, har to skibe stationeret i Esbjerg.


Men når et skib af Panmax-størrelsen

kommer til havnen, er det nødvendigt at sejle et tredje fartøj til for at klare at få skibet ind til kajen. Det fordyrer

havneudgifterne - til stor skade for havnens konkurrenceevne.


- Prisen på 385.000 kr. for få timers indsats vil jeg

med mine 20 års erfaring fra rederidrift anslå som ubestridt verdensrekord i slæbebådsomkostninger, siger

Esbjergs havnedirektør, Per Wistoft.


Havnedirektøren afslørede forleden i ErhvervsBladet, at havnen har besluttet

af give 5-25 pct. i tilskud til slæbebådsudgifter til de faste rederier, der anløber havnen.


Det sker for

at hindre, at linjetrafikker forsvinder fra havnen.


Samtidig appellerede han til politikerne om at give danske havne lige vilkår,

så andre end Århus Havn og enkelte øvrige havne kan få lov til at udføre lodsning og bugsering.






Sundt

med konkurrence

Operationschef Anne Mentz Hansen vurderer, at danske havneudgifter er blandt de dyre i forhold til udenlandske havne.

Da udgiften til bugsering typisk udgør op mod halvdelen af omkostningerne ved at lægge til kaj i danske havne, er det

en tung post.


- Svitzer har et beredskab, der med de danske lønninger er dyrt. Det ville dog være sundt med en større

dansk konkurrent til at tage kampen op.


- Vi har så få anløb i Danmark årligt, at vi ikke er i stand

til at etablere vores egen løsning, siger Anne Mentz Hansen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen