Berlingske Business
LIVE
06:59 Godmorgen: Det sker i dag

Reklamebureau vildleder firmaer

Indlægget var baseret på 320 adspurgte, og det er utroligt ærgerligt, at en sådan udokumenteret undersøgelse

igen får plads i medierne, når den statistiske sandsynlighed er så usikker, at selv en første års studerende

på handelshøjskolen ville være bekymret over at benytte den.



Alle med bare minimal indsigt i markedsføring

ved, at sådan en undersøgelse ikke har anden værdi end endnu engang, at indikere at mediecheferne ikke ønsker

at tage deres ene hånd op af lommen og give deres kunder reel værdi for de tusinder af reklamekroner, som de med den anden

hånd så gerne tager imod.



At annoncekroner via Internet er en af de bedste markedsføringsmetoder for hovedparten

af danske virksomheder kan der ikke argumenteres imod. Udbyderne af annonceplads på web-portaler giver statistik tilbage til annoncøren

som intet andet medie, og værdien af ens annoncering kan måles til mindste detalje.



At der er reklameformer på

Internettet der virker irriterende for forbrugerne er indlysende, men de irriterende indslag findes også i Biograf-, TV- og

Radioreklamer. .



Sammenholder vi det med "undersøgelsen" - som Bates har fået fremstillet, ser vi et klart

billede af at Bates i hvert fald ikke ønsker, at deres højtlønnede medierådgivere skal leve af at sælge

små Internet reklamer til 5.000-10.000 kr. pr. stk. når de i stedet kan lave reklamefilm til biografer og TV, der hurtigt

løber op i mange hundrede tusinder. At Internettet er et lav interesseområde for traditionelle reklamebureauer - som

Bates - vises ikke bedre end med udtalelsen fra deres Mediechef , "og det kan være svært at skelne mellem, hvad der

er reklame og hvad som er en del af hjemmesiden". Det kunne være, at der var nogen der burde fortælle ham at firmahjemmesider

er en annonce - med mere eller mindre information. Reklameværdien for en virksomhed ved at være repræsenteret på

Internettet er minimal, med mindre virksomheden samtidig gør opmærksom på dens eksistens. Dette kan gøres

gennem andre medier, og er derfor en oplagt mulighed for reklamebureauerne at tage fat på. Der sidder helt sikkert mange kreative

kræfter i reklame-bureauerne og marketingsafdelingerne der med glæde ville tage den udfordring op. Gennem vores portal

om mad og vin, har jeg haft kontakt med mange indehavere på mindre reklame-bureauer, der viser en anden skabende evne end mediecheferne

hos de større reklamebureauer. Deres entusiasme for nye medieformer virker ægte, og deres engagement er prisværdigt.

Modsat det "undersøgelsen" illustrerer, har de ikke låst sig fast i roller og administrative processer der

virker hæmmende på deres åbenhed for nye muligheder.



Det ville være et forfriskende pust, hvis medierådgiverne/cheferne

på de lidt større bureauer tilbød den samme uvildige rådgivning til deres kunder, og ikke bare salg af deres

dyreste ydelse. Det bør være således, at markedsføringen af et produkt eller ydelse via et reklamebureau

ikke bare er et fordyrende mellemled, men at virksomhederne får den kvalitet en markedsføringsstrategi og -planlægning

giver. Vores statistik er baseret på godt 200.000 unikke brugere hver måned og resultatet er utvetydigt, at annoncer via

web-portaler er effektive og virksomme, samt en hel del billigere for virksomhederne der ønsker image-branding, og forøget

salg. Vores beregning er ikke hemmelige eller forbundet med sandsynligheder.



Vi kan tydelig se, at eksempelvis en restauratør

på vores portal sikrer sig væsentlig flere gæster til sin restaurant end ved en dyrere løsning som radioreklame

gennem et bureau.



Men grundlaget for den "rigtige" annoncering er jo stadig at forstå den enkelte kundes/kundegruppes

reelle behov for at kunne levere den rigtige ydelse. Men det kræver, at medierådgiverne kender fremtidens marked og udover

har overblik til at servicere deres kunder med effektberegninger, således at kunderne får den evaluering og tilbagemelding

der er vigtig i samarbejdet med et reklamebureau.



Mine ønsker til de større reklamebureauer er, at de begyndte

at tage hele deres marked seriøst således at deres kunder - annoncørerne får værdi og resultater for

deres penge.



Branchens undersøgelser viser et helt andet billede end det Bates har købt sig til - og med et statistisk

underlag der mange gange større.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen