Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

Radio forbedrer kontakten til forbrugerne

For første gang får vi mindst én landsdækkende kommerciel radiostation i luften, der kan nå lytternes

bilradioer, clockradioer og stereoanlæg i noget nær samme grad som P3 eller P4.



Vi hilser den nye medielov, der tillader

landsdækkende radio og nye valgmuligheder for annoncørerne, velkommen. Dansk erhvervsliv har måtte vente unødig

lang tid, inden politikerne satte gang i en liberalisering af den græsrodslovgivning, der blev vedtaget i midt 80''erne.



Det

danske efterslæb er tydeligst, når man ser på radiomediets andel af mediaforbruget. Radio står kun for ca.

2 pct. af medieinvesteringerne i Danmark. Det har været niveauet gennem de seneste 8 år. Til sammenligning bruger annoncørerne

i Norge og Sverige ca. 4 pct. af deres mediainvesteringer på radio.



Det er værd at huske på, at radio ikke

er et relativt nyt mediefænomen, som Internet, mobiltelefoni eller digital TV. Radio et modent massemedie, der i visse lande

har været et gennemslags-kraftigt regionalt og landsdækkende annoncemedie i 75 år. De fleste steder i Europa er

det ca. 15-20 år siden, at radiomediet lidt efter lidt blev sluppet fri af politikernes "klør".



Mediet

har således allerede fået en markant plads i forbrugernes hverdag - også i Danmark. Der lyttes til masser af radio;

lytningen er faktisk større end Tv-forbruget. 84 pct. af os tænder for radioen hver eneste dag og på en uge når

niveauet op på over 96%. Tidsforbruget på radio beløber sig til i gennemsnit 3 timer og 15 min. pr. dag, hvor Tv

ligger på ca. 2 timer og 30 min.



Ca. 30 pct. af lyttetiden foregår på de kommercielle radiostationer. Mens 67

pct. af lyttetiden bruges på DR-radio, så der er et stort potentiale for de kommercielle radioer, der med forbedrede sendeforhold

får chancen for at gøre indhug på DR''s store andel. Med de mere egnede sendeforhold for kommerciel radio, hvilket

i første omgang kommer vinderen af den femte radiokanal, Sky Radio, til gode bør vi i løbet af et par år

nå frem til, at ca. 50 pct. af al radiolytning samler sig om 4-6 væsentlige kommercielle aktører med national tilstedeværelse.

Denne udvikling skal allerhelst stimuleres ved, at der i nær fremtid kommer en replanlægning af frekvensbåndet,

således at vi får flere landsdækkende kommercielle radiostationer, der kan modne markedet og løfte niveauet

markant. Mulighed for replanlægning er i øjeblikket ved at blive undersøgt, og Mediaedge:cia håber meget

på et positivt udfald. Derudover vil de eksisterende netværk af lokalstationer opgradere deres position for ikke at tabe

andele af reklamekronerne. Så alt i alt forventer/håber vi på et meget intensivt konkurrencepræget marked,

der vil tage kampen op mod DR, så radiomediet kan levere de kontakter og den dækning til annoncørerne, som mediet egentlig

har potentiale til.



Skrækscenariet vil være, at der ikke kommer en replanlægning af frekvensbåndet, og

at Sky Radio har købt den femte kanal for dyrt, hvilket kan bevirke, at udviklingen bremses og at vi forsat vil have et underudviklet

kommercielt radiomarked. De allerede etableret netværk af lokal-stationer vil dog med den nye lovgivning i ryggen kunne vokse

sig til noget nær landsdækkende status, men det vil ikke være nok til at radiomarkedet kan komme op på niveauet

for Sverige og Norge.



Når distributionen af radio er moderniseret, gælder det i lige så høj grad en

udvikling af radios kommunikative virkemidler. Det kendetegner radio, at radioreklame rummer en stor frihed til at lege med lytternes

fantasi. Et radiospots gennemslagskraft afhænger helt og holdent af den stærke idé og et grundig stykke arbejde

med ideen. Man kan ikke pakke den ind i lækre billeder. Som annoncør har du "kun" lydeffekter, stemmer og musik

til at arbejde med. Hvis der ikke kan laves et selvstændigt radiospot kan en simpel mulighed være at bruge lydsiden fra

et TV-spot, for derved at få lytteren til at genkalde sig Tv-spottet. Imagery transfer som processen kaldes har vist sig at

være stærk til at forlænge eller forstærke en Tv-kampagne



Konklusionen er klart, at der nu for alvor

åbnes op for et nyt slagkraftigt nationalt medie, så på annoncørernes vegne ser vi derfor frem til i de kommende

år at følge den kreative og strukturelle udvikling af det "nye" massemedie - radio.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen