Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Problemer hos bryggeriernes slemme dreng

På trods af et pænt regnskabsresultat, stigende omsætning og omfattende investeringer er humøret langt fra

højt på Bryggeriet Vestfyen i Assens.



Årsagen til misnøjet er, at et ellers velforberedt generationsskifte

i direktørstolen alligevel ikke bliver til noget. Den udpegede nye direktør, den hidtidige salgsdirektør, Mogens

Uhrback Knudsen, meddelte for tre uger siden, at han ønskede at stoppe på bryggeriet.



Vestfyens direktør

de sidste godt 20 år, Bent Bach Sørensen, meddelte for et par år siden, at han stopper i starten af 2003, og Mogens

Uhrback Knudsen blev ansat og udpeget som kronprins bl.a. med sæde i bestyrelsen. De sidste halvandet år har Bent Bach

Sørensen forberedt sin efterfølger på den kommende opgave, og den meget markante og kontroversielle bryggerimand er

tydelig irriteret over, at efterfølgeren tilsyneladende har fået kolde fødder.



- Det er heller noget let

job, for vi er jo ikke medlem af Bryggeriforeningen, og derfor har vi en del opgaver, vi selv skal udføre bl.a. at følge

med lovgivning, siger Bent Bach Sørensen.



I hans tid har Vestfyen meldt sig ud af Bryggeriforeningen, og han har igennem

årene udviklet sig til at være branchens slemme dreng med sine gentagne åbne og bastante udtalelser om især

Carlsberg.

Jolly Cola

Han har igennem årene udviklet sig til at være den, som de andre ikke vil lege med i bryggeribranchen,

hvilket måske er medvirkende årsag til, at det planlagte skifte ikke blev til noget. Der har været ført adskillige retssager

igennem årene imellem Bryggeriet Vestfyen og konkurrenterne, men den seneste vandt vestfynboerne i byretten over Bryggerigruppen

om retten til at købe Albani Bryggeriernes aktier i Dansk Coladrik A/S, som ejer navnet Jolly Cola.



Selv om dommen er

anket, har Vestfyen startet produktionen af Jolly Cola i halv liters plastflasker.



Bent Bach Sørensen står fast

på, at han stopper den 1. marts både som direktør og som medlem af bestyrelsen.



- Jeg er typen, at enten er

jeg der, eller også er jeg der slet ikke, så jeg er fast besluttet på at stoppe som adm. direktør. Det vil

heller ikke være rart for min efterfølger, hvis jeg sidder og kigger ham over skulderen, men i den nye situation må

man jo ringe og spørge mig om råd, siger han.



For at løse den pludseligt opståede situation har bryggeriets

bestyrelse sat et headhunterfirma til hurtigt at finde en ny direktør.

Store investeringer

I Bent Bach Sørensens

21 år som direktør er produktionen på Bryggeriet Vestfyen efter hans eget skøn 25-doblet, og i de seneste

år har man investeret kraftigt, bl.a. knap 50 mio. kr. i en ny sodavandsfabrik de sidste to år og desuden i nye og moderne

lagerfaciliteter.



Hvor mange sodavand, som kører igennem tappeanlæggene, vil Bent Bach Sørensen ikke ud

med, men bryggeriet fremstiller i omegnen af 100 mio. øl om året. Det drejer sig om øl og vand i billigklassen,

og for nylig sikrede Vestfyen sig en stor sodavandsordre med discountkæden Aldi. 2001/02-regnskabet betegnes af bestyrelsen

som tilfredsstillende, og i det indeværende regnskabsår forventer man et svagt stigende ølsalg og et stigende salg

af sodavand bl.a. Jolly Cola-produkter i halv og halvanden liters flasker.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen