Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Private holder igen med indskud i nye firmaer

Danske business angels har skruet gevaldigt ned for investeringerne i unoterede investeringer i 2002. Sammenlignet med sidste år

faldt investeringsniveauet med 27 pct. fra 450 mio. kr. til 325 mio. kr. i år. Det viser den hidtil mest omfattende danske analyse

af business angels, foretaget af den statslige venturefond, Vækstfonden.



Årsagen til den dalende investeringskurve

i retning af små og mellemstore virksomheder skyldes i særdeleshed, at erhvervsenglene har realiseret betydelige tab på

værdipapirer i årets løb.



Hos 71 pct. har udviklingen i aktiekurserne haft indflydelse på investeringerne.





Den vigende investeringslyst rammer i første omgang de mest risikable investeringer, det gælder de højteknologiske

virksomheder og virksomheder i de allertidligste udviklingsstadier.



- Der er en tendens til, at business angels investerer mere

kortsigtet end tidligere. Hvor investeringshorisonten under mere normale omstændigheder ligger på seks til ti år,

så betyder den generelle afmatning, at tidshorisonten ligger på omkring to år i øjeblikket, vurderer sekretariatschef

hos Dansk Business Angels Netværk (DBAN), Peter Munch Kofoed.



Investering i de allertidligste faser, pre-seed og seed,

overlades derfor i stigende grad til innovationsmiljøerne, hvorimod venturekapitalisterne og nu også business angels

flytter investeringerne til mere modne virksomheder, som har et produkt og en omsætning.

Ingen redningsplanke

Hos

netop innovationsmiljøerne mærker man tydeligt, at englene er blevet mere forsigtige i deres investeringsstrategi på

det seneste.



I lang tid har man ellers, i venturekapitalisternes fravær, håbet på, at landets business angels

ville agere redningsplanke for mange af de økonomisk pressede højteknologi-virksomheder, de har i porteføljen.





Men i erkendelse af, at erhvervsenglene er mindre risikovillige, så forbereder innovationsmiljøerne sig på

en snarlig oprydning i porteføljerne.



- De porteføljeselskaber, vi har lukket indtil videre, ville nok være lukket

alligevel, men vi står lige nu i en situation, hvor mange af de virksomheder, vi forventer os meget af, er særdeles pressede

på likviditeten. Mange vil få svært ved at overleve, hvis ikke de får kapital tilført meget snart,

siger direktør for Østjysk Innovation, Lars Stigel.

Håbet lever

Hele 96 pct. af de forretningsplaner,

erhvervsenglene præsenteres for, bliver forkastet, ofte med den begrundelse, at planen er useriøs.



Flertallet af

de 76 business angels, der er med i undersøgelsen, har angivet, at de forretningsplaner, de præsenteres for, er for dårlige

og for urealistiske.



Hos innovationsmiljøerne ser man ingen tegn på bedring i 2003. Hos DBAN bevarer man håbet.



-

Vi befinder os på et ekstraordinært lavt investeringsniveau i øjeblikket, og det vil vende på et tidspunkt.

Jeg tør dog ikke sige hvornår. Dog kan man sige, at der er grund til at håbe på bedre aktiekurser i 2003.

Stiger kurserne, så stiger investeringslysten igen i kredsen af business angels, vurderer Peter Munch Kofoed fra DBAN.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen